-
Hem
-
Om Scanpack
-
Händer på mässan
- Utställare
-
För utställare
-
Planera ditt besök
-
Scanpack är en mässa av stort intresse för Nemco
Har du varit på Scanpack tidigare har du säkert sett det danska företaget Nemco som varit med som utställare sedan år 2006. Företaget är en av Nordens ledande aktörer inom processutrustning för livsmedel och för packning av produkterna.
I år är man åter på Scanpack som man säger är en mässa med hög kvalitet som genererar många leads och även möten med helt nya företag. Vi hälsade på i Bröndby utanför Köpenhamn, där huvudkontoret finns.
Text & bild: Bo Wallteg
I foto: Peo Blomqvist (Country Manager) och Tanja Luplau (Marknadschef) utanför HK i Bröndby, strax utanför Köpenhamn.
Nemco har anor tillbaka till mitten av 1960-talet och har genom alla år varit familjeägt. Företaget etablerades, år 1966, det vill säga två år efter första Scanpackmässan. Från början byggde verksamheten på agenturer, och så är det ännu i dag. Det var ganska naturligt att det blev fokus på livsmedel, ett område där Danmark var, och är, ett ledande land.
Danish Crown och Arla är två bra exempel. Nemco är för övrigt en förkortning för Northen Europa Machinery Company. Från början var ägandeskapet delat mellan en holländsk familj och Nils Lynge i Danmark. I dag är det Lars Olsgaard som äger Nemco, han kom in i företaget i mitten av nittiotalet och blev den tredje generationen ägare.
När Nemco år 1968 fick agenturen för tyska Vemag Maschinenbau som tillverkar processutrustning och anläggningar inom chark och utrustning till bagerier och konfektyr, var det starten för ett långvarigt samarbete som gäller än i dag.
Vemag är Nemcos största agentur. Totalt har företaget närmare tjugofem olika agenturer där Sealpac, Poly-Clip och Pfm Packaging Machinery tillhör de stora. Genom åren har nya agenturer tillkommit och så småningom blev Nemco landets största privata aktör inom process och förpackning av livsmedel. Agenturerna spänner över större delen av livsmedelsindustrin.
Nemco är ett företag som startade i ett definierat segment men som stegvis utvecklats och breddats med nya agenturer.
Start i Sverige
På HK i Bröndby träffar jag Peo Blomqvist som ansvarig för Nemco AB i Sverige samt Tanja Luplau som är marknadschef. Peo Blomqvist träffade Lars Olsgaard på nittiotalet och det ledde så småningom fram till att de tillsammans såg till att Nemco AB blev en realitet år 2000. En bidragande orsak var att Vemag ville ha ett tydligare fotfäste i Norden då flera större producenter hade sina verksamheter i olika länder och krävde en leverantör.
– I och med att kraven höjdes på agenten blev det även viktigt att sätta en komplett svensk organisation med svensk service och support för oss vilket vi fortsatt att bygga genom åren och är faktiskt stommen i vår verksamhet idag, berättar Peo.
– Även om vi har en bas i Sverige så är det viktigt med svensk bemanning även på vårt kontor i Bröndby. Det är viktigt att kunna bjuda på den servicen och undvika risken för språkliga missförstånd.
– En bra start/draghjälp var att i början av 2000-talet började färs och köttdetaljer att flyttas från butik till en mer industriellt och kontrollerad miljö till specialiserade fabriker, kallad KPK i folkmun idag.
– Bland våra första kunder var Pärsons i Helsingborg som packade till ICA (vissa butiker) innan ICA byggde sin egen packanläggning i Västerås, säger Peo.
– Då var nästan allt kött packat i krympfilm, sedan blev det alltmer tråg med toppförslutning och då knöts tyska Sealpac till oss och vi kom via flera andra agenturer att ta fram en strategi som vi kallade ”Portion to pack”. Nästa steg i utvecklingen blev convenience med ready meals och sallader men även kompletta linjer för diverse formade produkter.
Viktigt med enkla lösningar
I Sverige har Nemco idag elva anställda, varav fem tekniker. Totalt har Nemco sextio anställda och är en betydande leverantör av process och förpackningsteknik inom livsmedel.
– Vi är mycket breda i vårt erbjudande vilket är en klar fördel idag, kunderna vill ha så få leverantörer som möjligt. Man vill till exempel kunna ha råvara i ena änden av linjen och få det färdigpackat i andra änden utan att flera leverantörer är inblandade.
– Viktigt är också att kunna erbjuda enkel teknik säger Peo Blomqvist. Det har blivit svårare och svårare att hitta erfaren personal och då får inte processen vara för krånglig.
– Viktigt är, inte bara för oss, utan för bägge parter, utbildning hos kunden vilket innebär en smidigare uppstart och en mer självgående kund.
– Nemco kan även ta ett steg utanför kunden. Om en mindre kund inte har en tekniker/elektriker kan man utbilda en lokal person som kan rycka in om något blir fel.
– Det får inte bli problem med avbrott på grund av att det inte finns kompentens hos eller i närhet av kunden.
Alltmer avancerade
Utvecklingen på maskinområdet är stark, linjer som skapas blir alltmer avancerade men samtidigt ”självgående”. Automatisering är ett nyckelord och kunden vill ha kontroll på processen.
Det underlättar att ha så få leverantörer som möjligt och att kunna producera till så låga kostnader som möjligt. Livsmedelsindustrin är pressad, pengarna tjänas oftast sist i ledet, det vill säga i butikerna och producerar man egna varumärken (EMV) åt de stora kedjorna är oftast marginalerna lägre.
– Det är en väldig skillnad på maskinbranschen i dag jämfört med för tjugo år sedan, säger Peo Blomqvist. Då sålde man en maskin, i dag är det mycket runt omkring som ska med också. Det är en utmaning både för oss som säljer och för kunderna.
Peo upplever att det är tuffare inom vissa segment inom livsmedelsindustrin än andra, charkindustrin för tillfället upplever han som lite mättad, det är många producenter samtidigt som köttkonsumtionen gått ner lite medan vitt kött/fågel känns som ett växande segment där konsumtionen ökar.
Vegotrenden har minskat efter hypen för några år sedan säger han.
Förpackningar
Även om process och teknik är en stor del idag hos Nemco, så spelar förpackningar en större och större roll då kunden i vissa fall faktiskt köper en färdigförpackad produkt.
Precis som på maskinsidan bygger den delen av verksamheten på agenturer, till exempel tyska Sealpac som är långt framme inom toppförslutning av färska livsmedel. I Sverige har man valt att inte sälja förpackningslösningar separat, men i Danmark finns sedan år 1975 Nemco Emballage, som genom åren varit starka inte minst på filmsidan. I Danmark är man till exempel återförsäljare för finska Wipak.
– Scanpack är ju en förpackningsmässa så det är klart att vi kommer att ha hela vårt förpackningsteam på plats i montern.
Mycket intressant mässa
Den som har gott minne och var på förra Scanpack vet att Nemco fanns mitt i B-hallen. Där kommer man att finnas även den här gången berättar Tanja Luplau.
–Scanpack är en nordisk mässa av stort intresse för oss. Vi känner att kvaliteten på besökarna är hög och även att kvaliteten på utställarna håller hög klass. Dessutom upplever vi att tidpunkten på året för mässan är perfekt.
–Vi kommer så klart primärt att ha förpackningsmaskiner på plats, men även en del processutrustning. Lite nyheter finns på plats och i vanlig ordning har vi dessutom kyldiskar med fyllda förpackningsprover, något som brukar vara mycket uppskattat, säger hon. En kock kommer också att finnas på plats så att vi kan bjuda på lunch, berättar Tanja.
Nya kunder och leads
Enligt Tanja Luplau är Scanpack en mässa som genererar väldigt mycket leads och som är otroligt kontaktskapande.
– Vi får många kunder som vi inte känner till sedan tidigare, nästan fler än de vi har koll på, och det är positivt. Förra gången blev det till exempel en affär med ett företag som packade svamp men även med en pizzaproducent.
– Nya, potentiella, kunder är spännande, med är naturligtvis trevligt och viktigt att möta även många av våra existerande kunder. Vi ser fram emot Scanpack.
Nemcos svenska försäljningsteam som kommer att finnas på plats i monter B03:22 på Scanpack. Yanina Steneram, Techical Sales Specialist (Packaging), Peo Blomqvist, Country Manager och Sandra Gabriel, Product Manager.