Designbyrån forceMAJEURE, New York, pratar om premiumpack

I samband med förpackningsmässan Luxepack i New York fick Scanpack en intervju med Linda Tseng, Production Director på designbyrån forceMAJEURE. Vi talade om premiumsegmentet, trender och ett riktigt drömprojekt.

 
forceMAJEURE är en av New Yorks mest spännande designbyråer. De startade redan 1998 under namnet Raison Pure och har också kontor i Paris. De jobbar internationellt med varumärken som Jim Beam, L’Oreal, Donna Karen, Evian, Penfolds och Johny Walker i sin portfölj. När Scanpack besökte dem hade de precis flyttat från Manhattan till trendiga Industry City i Brooklyn.

 
Vad tror du styr framtiden för premium segmentet och dess förpackningar?
I USA för detaljhandeln är det ”Wal-Mart says” som gäller. Vill de genomföra en förändring måste leverantörerna se till att det verkställs. Ett Walmart kontrakt är oerhört värdefullt och man vill inte förlora det. Walmart använder till exempel olika metrics som styr hyllutrymmet i butikerna. Det kan handla om hållbarhetsnycklar, hur mycket förpackningsmaterial som används, hur mycket luft förpackningarna innehåller etc. Ju bättre metrics dess då bättre läge på butikshyllorna.

 
Hur ser dina kunder i premiumsegmentet på hållbarhetsaspekten i en förpackning?
Eco är inte längre en trend, det är standard. Förändringen började märkas för cirka 8 år sedan och genomslaget är här. Korea och Taiwan har världens tuffaste regler för detta och kunderna på de marknaderna är mycket medvetna om vad som gäller. Luxury is green säger Linda.
forceMAJEURE har kunder i Kina och på den marknaden har man märkt en liten nedgång. En anledning är att nya lagar har implementerats som förbjuder lyxvaror som ”gåvor” mellan säljare och leverantörer. Man vill komma åt korruption och mutor och samtidigt bättra på Kinas skamfilade rykte. Detta har hämmat konsumtionen så pass mycket att det blivit tydligt i statistiken. Uppåt 25 % inom vissa kategorier.  På den kinesiska marknaden är ”bling bling” fortfarande hett och ”more is more” i motsats till den avskalade designen som vi ofta ser i Skandinavien och som här signalerar premium.
Trender som Linda ser inom premiumsegmentet är ett focus på detaljer, digitaltryck, korta serier och personliga förpackningar.
Linda berättade om ett nytt begrepp, åtminstone för oss – travel retail market. Ett segment som exploderat. Det kan beskrivas som varor man hittar på exempelvis flygplatser, i tax-free butiker och på andra platser där många turister vistas.  Där finns en hög efterfrågan på ”limited edition”, travel-kit och ”add-ons” av olika slag.  I segmentet ingår också varor som man bara kan köpa på plats. Inte på nätet eller i andra butiker och som där igenom blir exklusiva.
Enligt Linda är det helt klart att varumärkesägarna måste ”reinvent themselves” kunderna är illojala och en ny generation driver fram andra kriterier på vad som är premium.
parfymflaska

Vi avslutade med en fråga om vad Lindas drömprojekt skulle vara. Åh, det har vi redan gjort säger hon och visar en karaff i handblåst baccarat kristall innehållande en 60 år gammal single malt blend. Whiskeyn framställdes i drottning Elisabeths slott, Balmoral i Skottland 1952 under samma period som hon förberedde sig för tronen. Karaffen producerades 2012 i samband med drottningens ”Diamond Jubilée. (60 år på tronen). I jubileums”kitet” ingick Kristallkaraff med diamantslipning, tillhörande glas och självfallet whiskeyn, allt snyggt förpackat i en box av ek och pinjeträ från Drottningens egendomar Balmoral och Sandringham. Några av Storbritanniens allra skickligaste hantverkare deltog i projektet och karafferna tillverkades endast i 61 exemplar. Försäljning skedde ”by invitation only”. Den första karaffen fick drottningen i gåva resterande 60 såldes för ca 100 000 pund per styck. Intäkterna skänktes sedan till Queens Charity, QEST, som stödjer utbildning av hantverkare. Från Johnny Walkers sida säger man att kunderna köpt en del av brittisk historia.