Packaging blog

by Hanna Wallteg

by Hanna Wallteg

Boktips: Read my pack – Lars Wallentin

18 september / 2017

Efter bland annat 40 år på Nestlé har Lars Wallentin stora kunskaper att dela med sig av, vilket han gör i form av föreläsningar, på sin blogg och genom att skriva böcker. Nu har han precis släppt bok #4 – Read my Pack. Jag tänker Read your Book, Lars Wallentin. Så här säger han själv på sin blogg Packaging Sense: I am a very lucky man. Not only did I learn a lot during my 40 years at Nestlé...

Läs vidare

Det var bättre förr…

04 september / 2017

… ett uttryck som används flitigt i många sammanhang och som på ett sätt sätter riktlinjen för en av de hetaste trenderna – retro. OLW firar nu 50 år av gemenskap, vilket inte bara är ett fint sätt för OLW att skriva om sin födelsedag, OLW startades av gemenskap. Läs mer om det här För att fira sin födelsedag visar man upp OLW genom tiderna, på sociala medier delar man med sig av arkivbilder...

Läs vidare

Risifrutti blir Risitutti

25 augusti / 2017

Jag har tidigare skrivit om varumärken som byter ut sin logotyp mot ett annat budskap, men behåller typsnitt och manér så att ändringen knappt märks. I många fall är det en kul grej som överraskar kunden och skapar mervärde. Nu har Orkla och Risifrutti gjort det på ett ännu bättre sätt. De har bytt ut Risifrutti mot Risitutti på 2 miljoner förpackningar för att uppmärksamma och stötta Bröstcanc...

Läs vidare

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Budweiser lanserar burkar och flaskor med personlig touch

15 augusti / 2017

Budweiser, som är ett av de populäraste ölmärkena i USA, har lanserat ölburkar och flaskor med ny design. De har bryggt öl sedan 1876 och nu vill de, med sin nya design, hylla de 11 delstater i USA där de har bryggerier. På de nya förpackningarna har Budweiser logotypen bytts ut mot delstaternas namn (Kalifornien, Colorado, Florida, Georgia, Missouri, New Hampshire, New Jersey, New York, Ohio, Tex...

Läs vidare

Glossier = Instagrammable

05 juli / 2017

Jag läste, som vanligt Sofia Erixons blogg (sofiaerixon.se) och hon hade bloggat om en rolig idé. Sminkföretaget Glossier, som mest säljer via nätet, har gjort en kul grej. Idag handlar det mycket om att nå millennials genom att som företag vara personligt på ett eller annat sätt. På detta sätt vill kunden, förhoppningsvis, också Instagramma en bild på produkten (eller lägga upp en bild på andra s...

Läs vidare

Ny lag kring plastpåsar

29 juni / 2017

Från och med den 1 juni 2017 måste alla butiker upplysa kunderna om plastbärkassarnas miljöpåverkan. Detta är ett steg i rätt riktning för att uppnå målen att minska användningen av plastbärkassar till: 90 påsar per person och år senast den 31 december 2019 och 40 påsar per person och år senast den 31 december 2025   Enligt svenskhandel.se måste informationen innehålla tre punk...

Läs vidare

En förpackning med mervärde

22 juni / 2017

Jag blir alltid så glad när jag hittar en förpackning med någon form av mervärde. Något man kan återanvända, något extra roligt eller något oväntat. I videon nedan visas en förpackning som gör något oväntat. Det är en skumtvål som trycks upp genom ett mönster i förpackningen vilket ger skummet formen av en ros. Säkert inte lätt att få till rent tekniskt och formgivningsmässigt men för mig som kons...

Läs vidare

Den franska mejeriproducenten En Direct Des Èleveurs kammade hem två prestigefyllda priser...

12 juni / 2017

...i Foodbev’s World Dairy Innovation Awards tillsammans med Ecolean En Direct Des Èleveurs tog hem priserna Best New Brand or Business samt Best Dairy Packaging Design. Självklart är vi på Ecolean både glada och stolta. Som motivering till priserna sa juryn: “En Direct Des Éleveurs has a great brand concept – transparent, responsible and traceable – created and run by farmers. Ticks all the...

Läs vidare