Packaging blog

by Hanna Wallteg

by Hanna Wallteg

Budweiser lanserar burkar och flaskor med personlig touch

15 augusti / 2017

Budweiser, som är ett av de populäraste ölmärkena i USA, har lanserat ölburkar och flaskor med ny design. De har bryggt öl sedan 1876 och nu vill de, med sin nya design, hylla de 11 delstater i USA där de har bryggerier. På de nya förpackningarna har Budweiser logotypen bytts ut mot delstaternas namn (Kalifornien, Colorado, Florida, Georgia, Missouri, New Hampshire, New Jersey, New York, Ohio, Tex...

Läs vidare

Glossier = Instagrammable

05 juli / 2017

Jag läste, som vanligt Sofia Erixons blogg (sofiaerixon.se) och hon hade bloggat om en rolig idé. Sminkföretaget Glossier, som mest säljer via nätet, har gjort en kul grej. Idag handlar det mycket om att nå millennials genom att som företag vara personligt på ett eller annat sätt. På detta sätt vill kunden, förhoppningsvis, också Instagramma en bild på produkten (eller lägga upp en bild på andra s...

Läs vidare

Ny lag kring plastpåsar

29 juni / 2017

Från och med den 1 juni 2017 måste alla butiker upplysa kunderna om plastbärkassarnas miljöpåverkan. Detta är ett steg i rätt riktning för att uppnå målen att minska användningen av plastbärkassar till: 90 påsar per person och år senast den 31 december 2019 och 40 påsar per person och år senast den 31 december 2025   Enligt svenskhandel.se måste informationen innehålla tre punk...

Läs vidare

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

En förpackning med mervärde

22 juni / 2017

Jag blir alltid så glad när jag hittar en förpackning med någon form av mervärde. Något man kan återanvända, något extra roligt eller något oväntat. I videon nedan visas en förpackning som gör något oväntat. Det är en skumtvål som trycks upp genom ett mönster i förpackningen vilket ger skummet formen av en ros. Säkert inte lätt att få till rent tekniskt och formgivningsmässigt men för mig som kons...

Läs vidare

Den franska mejeriproducenten En Direct Des Èleveurs kammade hem två prestigefyllda priser...

12 juni / 2017

...i Foodbev’s World Dairy Innovation Awards tillsammans med Ecolean En Direct Des Èleveurs tog hem priserna Best New Brand or Business samt Best Dairy Packaging Design. Självklart är vi på Ecolean både glada och stolta. Som motivering till priserna sa juryn: “En Direct Des Éleveurs has a great brand concept – transparent, responsible and traceable – created and run by farmers. Ticks all the...

Läs vidare

Placering av datumstämpel

29 maj / 2017

Jag gjorde en riktig sommarstädning häromdagen, även kylen fick en genomgång och jag hittade några tuber mildost, majonäs osv. Trots att jag är starkt emot matspill måste jag medge att jag köpte dessa tuber för länge sedan och har inte hunnit använda upp dem och därför behövde jag kolla datumstämpeln för att få ett hum om hur länge de håller. Problemet var dock att datumstämpeln satt längst ut på...

Läs vidare

Laga mat i tvättmaskinen?

18 maj / 2017

Iftach Gazit, som studerar design i Jerusalem var på resa i New York när han kom på en fiffig idé. Iftach reagerade på de hemlösas situation där de till stor del är beroende av tvättomaterna, när det gäller allt från vatten till att ladda sina telefoner. Detta födde tanken om att laga mat i tvättmaskinerna! Än så länge är det ett koncept och färdiga förpackningar är inte framtagna, men tanken är a...

Läs vidare

Interpack 2017

16 maj / 2017

I år var jag på mitt allra första Interpack och oj vilken häftig mässa. För att inte tala om gigantisk! Under en dag gick (läs sprang) jag runt och försökte hinna med att se så mycket som möjligt. Stegräknaren fick jobba hårt och redan innan lunch var jag uppe i de tiotusen steg jag annars har som dagligt mål. Jag hann se en hel del häftiga montrar och roliga nyheter och det var många som imponera...

Läs vidare