Packaging blog

by Hanna Wallteg

by Hanna Wallteg

Packaging Blog

Från bomull till plast – för miljöns skull

24 november / 2017

Från och med juni var alla butiker som erbjuder plastkassar tvungna att informera om miljöfarorna med dessa i ett försök att minska användningen av dem. I samband med denna lagändring började Coop fasa ut sin flergångskasse i bomull för att ersätta den med en i plast. Detta kanske låter som att man går tvärtemot de nya reglerna, men saken är att kassen, som är tillverkad av polyester, har en miljö...

Läs vidare

Packaging Blog

Gulfood Manufacturing 2017

16 november / 2017

För två veckor sedan var jag på Gulfood Manufacturing i Dubai. Ecolean hade en stor monter på 120 kvadratmeter där vi välkomnade såväl nya som gamla bekantskaper. Dessa event är bland det roligaste jag vet. Man får träffa så otroligt mycket folk, man får massor av inspiration, man får se nya saker (både branschmässigt och nya platser) och man får se ett projekt växa fram och till slut bli en monte...

Läs vidare

Packaging Blog

Fempack fyller 1 år!

09 november / 2017

För nästan exakt ett år sedan startades Fempack, nätverket för kvinnor inom förpackningsbranschen och kringliggande branscher. Att vi skulle få så stort genomslag med så många deltagare på våra event så snabbt som vi fick visar på ett stort intresse och längtan efter denna typ av nätverk. Under året har vi haft olika nätverksträffar där vi diskuterat allt från kvinnors ställning i industrin till å...

Läs vidare

Packaging Blog

Ikoniska förpackningar och ett mobilskal med Nutella

26 oktober / 2017

Det är inte första gången jag bloggar om Nutella och deras snygga kampanjer och designs. Man pratar väldigt mycket om att en förpackning och dess form ska ge varumärket en igenkänningsfaktor. I dessa sammanhang pratar man ofta om den svenska stoltheten Absolut och dess ikoniska glasflaska och om historien bakom Coca-Cola-flaskan. En flaska som skulle kännas igen även om den slogs sönder. Men som d...

Läs vidare

Packaging Blog

Ett nytt användningsområde

20 oktober / 2017

Ibland behöver man inte komma på en helt ny förpackning för att det ska kännas nytt. Häromdagen när jag var på Apoteket Hjärtat såg jag en skål med vad som såg ut som små marmeladförpackningar man får på hotellfrukostar. Konstigt med pålägg på ett apotek tänkte jag, innan jag insåg att det var förpackningar med ansiktsmasker i. Självklart började jag kolla på förpackningen och insåg att den var pe...

Läs vidare

Packaging Blog

Boktips: Read my pack – Lars Wallentin

18 september / 2017

Efter bland annat 40 år på Nestlé har Lars Wallentin stora kunskaper att dela med sig av, vilket han gör i form av föreläsningar, på sin blogg och genom att skriva böcker. Nu har han precis släppt bok #4 – Read my Pack. Jag tänker Read your Book, Lars Wallentin. Så här säger han själv på sin blogg Packaging Sense: I am a very lucky man. Not only did I learn a lot during my 40 years at Nestlé...

Läs vidare

Packaging Blog

Det var bättre förr…

04 september / 2017

… ett uttryck som används flitigt i många sammanhang och som på ett sätt sätter riktlinjen för en av de hetaste trenderna – retro. OLW firar nu 50 år av gemenskap, vilket inte bara är ett fint sätt för OLW att skriva om sin födelsedag, OLW startades av gemenskap. Läs mer om det här För att fira sin födelsedag visar man upp OLW genom tiderna, på sociala medier delar man med sig av arkivbilder...

Läs vidare

Packaging Blog

Risifrutti blir Risitutti

25 augusti / 2017

Jag har tidigare skrivit om varumärken som byter ut sin logotyp mot ett annat budskap, men behåller typsnitt och manér så att ändringen knappt märks. I många fall är det en kul grej som överraskar kunden och skapar mervärde. Nu har Orkla och Risifrutti gjort det på ett ännu bättre sätt. De har bytt ut Risifrutti mot Risitutti på 2 miljoner förpackningar för att uppmärksamma och stötta Bröstcanc...

Läs vidare

Packaging Blog

Budweiser lanserar burkar och flaskor med personlig touch

15 augusti / 2017

Budweiser, som är ett av de populäraste ölmärkena i USA, har lanserat ölburkar och flaskor med ny design. De har bryggt öl sedan 1876 och nu vill de, med sin nya design, hylla de 11 delstater i USA där de har bryggerier. På de nya förpackningarna har Budweiser logotypen bytts ut mot delstaternas namn (Kalifornien, Colorado, Florida, Georgia, Missouri, New Hampshire, New Jersey, New York, Ohio, Tex...

Läs vidare

Packaging Blog

Glossier = Instagrammable

05 juli / 2017

Jag läste, som vanligt Sofia Erixons blogg (sofiaerixon.se) och hon hade bloggat om en rolig idé. Sminkföretaget Glossier, som mest säljer via nätet, har gjort en kul grej. Idag handlar det mycket om att nå millennials genom att som företag vara personligt på ett eller annat sätt. På detta sätt vill kunden, förhoppningsvis, också Instagramma en bild på produkten (eller lägga upp en bild på andra s...

Läs vidare

Packaging Blog

Ny lag kring plastpåsar

29 juni / 2017

Från och med den 1 juni 2017 måste alla butiker upplysa kunderna om plastbärkassarnas miljöpåverkan. Detta är ett steg i rätt riktning för att uppnå målen att minska användningen av plastbärkassar till: 90 påsar per person och år senast den 31 december 2019 och 40 påsar per person och år senast den 31 december 2025   Enligt svenskhandel.se måste informationen innehålla tre punk...

Läs vidare

Packaging Blog

En förpackning med mervärde

22 juni / 2017

Jag blir alltid så glad när jag hittar en förpackning med någon form av mervärde. Något man kan återanvända, något extra roligt eller något oväntat. I videon nedan visas en förpackning som gör något oväntat. Det är en skumtvål som trycks upp genom ett mönster i förpackningen vilket ger skummet formen av en ros. Säkert inte lätt att få till rent tekniskt och formgivningsmässigt men för mig som kons...

Läs vidare

Packaging Blog

Den franska mejeriproducenten En Direct Des Èleveurs kammade hem två prestigefyllda priser...

12 juni / 2017

...i Foodbev’s World Dairy Innovation Awards tillsammans med Ecolean En Direct Des Èleveurs tog hem priserna Best New Brand or Business samt Best Dairy Packaging Design. Självklart är vi på Ecolean både glada och stolta. Som motivering till priserna sa juryn: “En Direct Des Éleveurs has a great brand concept – transparent, responsible and traceable – created and run by farmers. Ticks all the...

Läs vidare

Packaging Blog

Placering av datumstämpel

29 maj / 2017

Jag gjorde en riktig sommarstädning häromdagen, även kylen fick en genomgång och jag hittade några tuber mildost, majonäs osv. Trots att jag är starkt emot matspill måste jag medge att jag köpte dessa tuber för länge sedan och har inte hunnit använda upp dem och därför behövde jag kolla datumstämpeln för att få ett hum om hur länge de håller. Problemet var dock att datumstämpeln satt längst ut på...

Läs vidare

Packaging Blog

Laga mat i tvättmaskinen?

18 maj / 2017

Iftach Gazit, som studerar design i Jerusalem var på resa i New York när han kom på en fiffig idé. Iftach reagerade på de hemlösas situation där de till stor del är beroende av tvättomaterna, när det gäller allt från vatten till att ladda sina telefoner. Detta födde tanken om att laga mat i tvättmaskinerna! Än så länge är det ett koncept och färdiga förpackningar är inte framtagna, men tanken är a...

Läs vidare

Packaging Blog

Interpack 2017

16 maj / 2017

I år var jag på mitt allra första Interpack och oj vilken häftig mässa. För att inte tala om gigantisk! Under en dag gick (läs sprang) jag runt och försökte hinna med att se så mycket som möjligt. Stegräknaren fick jobba hårt och redan innan lunch var jag uppe i de tiotusen steg jag annars har som dagligt mål. Jag hann se en hel del häftiga montrar och roliga nyheter och det var många som imponera...

Läs vidare

Packaging Blog

Fempack – Att återvinna är att vinna!

24 april / 2017

Nu har vi haft ytterligare ett framgångsrikt seminarium med Fempack. Denna gång pratade vi om återvinning och vi hade talare från Sysav, IVL Swedish Environmental Research Institute, Fiskeby, FTI AB, South Scania Waste Management Company, och NSR.   Personligen lärde jag mig väldigt mycket. Allt från hur processerna fungerar till hur jag ska tänka när jag sorterar mina sopor.  ...

Läs vidare

Packaging Blog

The Wineagency har vårkänslor och lanserar blommig design

20 april / 2017

The Wineagency har tillsammans med Happify Communication kommit på den perfekta gå-bort-presenten. De två vanliga, och alltid uppskattade, presenterna blommor och vin har länge varit ett vinnande koncept och nu har det alltså tagits fram en ny blommig design åt vinet Villa Garros Sauvignon. Flaskan, som är insvept i papper, har ett snyggt blommigt mönster som i toppen övergår till helt vitt. Det f...

Läs vidare

Packaging Blog

En andra chans

06 april / 2017

Häromdagen fick jag en helt fantastisk present av min moster! En flamingo av plast som man skruvar fast på en petflaska och vips så har man en vattenkanna att vattna blommorna med. Så smart och kul på samma gång.   Dels är den en rolig pryl men den är också bra ur hållbarhetssynpunkt. En förpackning får ett andra liv! Om någon har tips på andra liknande innovationer så maila mig på wall...

Läs vidare

Packaging Blog

Nutella satsar på personliga etiketter

27 mars / 2017

Ååh denna underbara sommarkropp-förstörande Nutella! Inte nog med att Nutellan är fantastiskt god, varumärket har även en väldigt smart och stark marknadsföringskampanj just nu. Som många kanske har sett på deras tv-reklamer den senaste tiden kan man göra en personlig etikett till sin glasburk Nutella! Går man in på http://www.din-nutella.se/create/1/name kan man välja olika teman, färger och namn...

Läs vidare

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Ikoniska förpackningar och ett mobilskal med Nutella

26 oktober / 2017

Det är inte första gången jag bloggar om Nutella och deras snygga kampanjer och designs. Man pratar väldigt mycket om att en förpackning och dess form ska ge varumärket en igenkänningsfaktor. I dessa sammanhang pratar man ofta om den svenska stoltheten Absolut och dess ikoniska glasflaska och om historien bakom Coca-Cola-flaskan. En flaska som skulle kännas igen även om den slogs sönder. Men som d...

Läs vidare

Ett nytt användningsområde

20 oktober / 2017

Ibland behöver man inte komma på en helt ny förpackning för att det ska kännas nytt. Häromdagen när jag var på Apoteket Hjärtat såg jag en skål med vad som såg ut som små marmeladförpackningar man får på hotellfrukostar. Konstigt med pålägg på ett apotek tänkte jag, innan jag insåg att det var förpackningar med ansiktsmasker i. Självklart började jag kolla på förpackningen och insåg att den var pe...

Läs vidare

Top Packaging Summit 2017

02 oktober / 2017

I förra veckan var jag på Top Packaging Summit i Malmö. Efter två dagars bra presentationer och intressant nätverkande är jag full av inspiration och glädje över att vara en del av förpackningsbranschen. I år hade de lagt upp konferensen på ett annorlunda sätt. Vissa block i programmet hölls på den stora scenen och andra block hölls på mindre scener och då delades publiken upp i mindre grupper – m...

Läs vidare

Andrew Gibbs, grundare av The Dieline, Keynote på Scanpack 2018

28 september / 2017

The Dieline har kallats den ultimata hemsidan för högkvalitativ förpackningsdesign”. Vi är därför mycket glada att meddela att dess grundare och VD Andrew Gibbs blir Keynote på Scanpack 2018. -De nordiska länderna ligger alltid i framkant när det gäller innovationer inom förpackningsområdet. Därför är det speciellt roligt att få visa Andrew Gibbs alla nyheter på Scanpack, säger Anna-Lena Friber...

Läs vidare

Boktips: Read my pack – Lars Wallentin

18 september / 2017

Efter bland annat 40 år på Nestlé har Lars Wallentin stora kunskaper att dela med sig av, vilket han gör i form av föreläsningar, på sin blogg och genom att skriva böcker. Nu har han precis släppt bok #4 – Read my Pack. Jag tänker Read your Book, Lars Wallentin. Så här säger han själv på sin blogg Packaging Sense: I am a very lucky man. Not only did I learn a lot during my 40 years at Nestlé...

Läs vidare