Packbridge – Top Consumer Trends 2017

I fredags var jag och mina kollegor på Packbridges event Top Consumer Trends 2017. Värdarna för eventet var Orkla Foods och vi fick en inblick i Orklas nya huvudkontor i Malmö.
Dagen handlade, som rubriken avslöjar, om vilka trender som förväntas vara viktiga under 2017 och för en förpackningsdesigner var det otroligt intressant och roligt att lyssna på.
Exempelvis pratade Sofia Erixson (http://www.sofiaerixson.se), Orkla, om millennials och hur de handlar och agerar. Trenden med nätshopping fortsätter och expanderar och även den personliga relationen mellan varumärke och kund fortsätter bli viktigare. Sofia gav ett exempel på när man får hem en vara man beställt via nätet. När man packar upp den ligger det även ett personligt meddelande med i lådan. Kul idé!
bild1
Kristina de Verdier (http://www.ambalaj.se) pratade även hon om millennials. Hon döpte även en trend till Touching Realities. Trenden innebär att det blir allt viktigare med den taktila känslan igen. I och med det allt digitalt och ”overkligt” vill man hitta tillbaka till att använda fler sinnen än bara synen.
bild2
Spännande, det finns alltid mottrender. Nu pratar man om att varumärken behöver anpassa sin design till e-butikerna. Samtidigt vill man gå tillbaka till att känna och klämma (och använda fler än ett sinne) på produkter innan man köper dem.
En annan trend som Anders Källman, Multivac, pratade om var portionsförpackningar. En trend som är väldigt välkommen i en värld med de matspillsproblem vi har. En förpackning han visade som väckte min uppmärksamhet lite extra var en för skinka. Den ser ut som en vanlig skinkförpackning där man drar av översta plastfilmen för att öppna. Denna förpackning hade dock 2 fack. Först drar man av översta filmen och skinkan i det facket är slut drar man av nästa plastfilm för att nå nästa lager av skinka (eller ostskivor eller vilken produkt man valt att packa så här).
bild3
bild4
Bo Wallteg, Nord Emballage, pratade också om trender. Han gav en del intressanta siffror, som att enbart cirka 0.02 % av all odlad mark går till bioplaster i dagens läge. Vilket är en lugnande nyhet för de som oroat sig för att vi använder odlingsbar mark till förpackningsmaterial istället för mat. Även Bo pratade om e-handeln. Han tog upp några av den industrins problem. I dagens läge transporteras exempelvis mycket luft då det är svårt att anpassa lådorna efter olika produkter (som är olika i varje beställning/försändelse). En annan sak han pratade om som jag också tycker är otroligt viktigt är att vi i förpackningsindustrin måste hjälpas åt att utbilda – inte bara oss inom branschen, men också alla runt omkring. I de flesta fall har förpackningen liten påverkan på miljön i förhållande till livsmedlet eller produkten den förvarar, vilket få förstår eller tänker på. Dessutom håller exempelvis mat längre om det är förpackat på rätt sätt – vilket sparar matspill!
bild5
/Hanna Wallteg