Senaste nytt från Scanpack

Inga resultat

Nyhet

Pappersvikaren Jule Waibel inspirerar på Scanpack

18 september / 2018

Går det att göra klänningar i papper? Absolut. Den tyska konstnären Jule Waibel har väckt stort internationellt intresse med sina kreationer helt i papper. I oktober kommer hon till Sverige för att delta under Scanpack på mässans nya område ”Creative Packaging”. Innovativa lösningar står i fokus när förpackningsbranschen samlas på Svenska Mässan i Göteborg för att visa upp och diskutera de...

Läs vidare

Packaging Blog

Pommes frites packade i pommes frites

14 september / 2018

En ny förpackning för pommes frites har tagits fram av tre italienska designers. Materialet har de utvecklat och det består av rester från tillverkningen av just pommes frites. Materialet tillverkas genom att skalresterna, som framförallt består av stärkelse och fibrer, blöts upp. Sedan pressas de samman och torkas. Då får man ett plastliknande material som kan formas till enkla förpackningar, exe...

Läs vidare

Packaging Blog

En flaska med rytm

12 september / 2018

Företaget Sodapop har tillsammans med designstudion Permafrost tagit fram en resehögtalare som i kombination med en PET-flaska ger bra ljud med bas var man än befinner sig. Högtalaren går att skruva på vilken standard PET-flaska som helst och flaskan fungerar som resonanslåda som tredubblar ljudet och dubblar basen. Hur häftigt är inte det? Till högtalaren har man även tagit fram en specialdesi...

Läs vidare

Nyhet

Hallå där...

11 september / 2018

Snart är det dags för norra Europas största förpackningsmässa och vi har tagit tempen på vår moderator Frida Zetterström. Vad förväntar hon sig av de fyra dagarna i slutet av oktober och är det viktigare att ha ett par fotriktiga skor än ett par riktigt snygga på mässgolvet? När Frida inte modererar på Scanpack jobbar hon som frilansjournalist, stylist och programledare. Hon gillar fart och flä...

Läs vidare

Packaging Blog

Muntra upp gör du bäst med Kexchoklad och Kick!

05 september / 2018

Jag vet att jag har pratat mycket om digitaltryck, personliga tryck och olika motiv på olika förpackningar för samma produkt ganska många gånger här på bloggen. Idag finns det många olika bra exempel på företag som arbetar på detta sätt och det är ofta väldigt uppskattad, även om en del kritiker börjar ifrågasätta om trenden inte börjar bli lite väl tjatig nu? Jag tycker i alla fall fortfarande...

Läs vidare

Packaging Blog

Förpackningar, mat och Rom!

03 september / 2018

I våras var jag i underbara Rom på en weekendresa med familjen. Vilken helt underbar stad och vilken underbar mat! Jag åt mig genom hela resan och sommarkroppen försvann lika snabbt som reskassan. Jag ångrar ingenting! Jag förundrades ofta över hur mycket som andades premium i mataffärerna. Italien verkar vara, precis som fördomarna säger, ett land med känsla för både stil, lyx och god mat. Vad...

Läs vidare

Nyhet

Världsnamn pratar smarta förpackningar på Scanpack

27 augusti / 2018

Dagens konsumenter är mer miljömedvetna än någonsin. Något som ökat kraven på förpackningsindustrin att ta fram smarta förpackningar med hållbara material och material som exempelvis går att äta, som är töjbara eller självförstörande. Hållbarhet står i centrum under norra Europas största förpackningsmässa Scanpack, som äger rum på Svenska Mässan i Göteborg den 23-26 oktober. Att satsa hållba...

Läs vidare

Nyhet

Passion för det digitala trycket

27 augusti / 2018

Visutech firar trettioårsjubileum med att storsatsa på Scanpack för att visa varumärkesägare och konverterare hur de kan möta konsumenternas krav på framtidens förpackningar. Visutechs framgångar inom grafisk industri fokuseras nu mer på förpackningar, som växer kraftigt inom det digitala trycket. Som alltid vid en tekniktransformation är kunskap avgörande. Därför skapades Visutech Digital Acad...

Läs vidare

Nyhet

Högvärdig råvara ända ut i barken

27 augusti / 2018

Stora Enso satsar stort på innovation, digitalisering och hållbara förpackningslösningar. Många banbrytande projekt pågår och alla handlar om att använda skogen ur ett cirkulärt perspektiv. För att spegla detta är en del av montern utformad som en smart hylla med uppkopplade förpackningar, laddade med information som hjälper dig som besökare att exempelvis verifiera en kylkedja, ge produktinfo...

Läs vidare

Nyhet

Varför bry sig om digitalisering?

27 augusti / 2018

IoT, Industri 4.0, moln och AI är begrepp som ihärdigt surrar i luften. Men var innebär digitaliseringen för förpackningsindustrin och i synnerhet för livsmedelsindustrin? Automationsexperten Tomas Lagerberg förklarar och tar åhörarna med på en spännande resa in i framtiden. På Superbrandscenen (24 okt, kl 10-11) berättar han om den snabba utvecklingen inom smart industri, med nya möjligheter m...

Läs vidare

Packaging Blog

Ny märkning på Arlas förpackningarna

21 augusti / 2018

Tidigare idag såg jag på Ekotipsets Instagram att Arla ska införa en ny ”ofta bra efter”-stämpel på sina förpackningar. Stämpeln ska sitta under bäst-före märkningen och uppmärksamma konsumenten på att produkten oftast går att använda även efter det datumet. För det är just det den betyder: Bäst före. Ann Freudenthal, ansvarig för hållbarhetskommunikation på Arla säger så här: ”Det är ett sätt...

Läs vidare

Packaging Blog

En arbetsskadad på semester 

15 augusti / 2018

Det är alltid lika roligt att leta efter annorlunda förpackningar när man är iväg på semester. Efter några veckor i Spanien har jag kunnat konstatera att både stil och lagar ser annorlunda ut här mot hemma. Inte minst när det kommer till alkoholhaltiga drycker. Jag har sett en del jättefina flaskor men med bilder och illustrationer som påminner om folk i arbete eller barnlek. Två saker som inte ha...

Läs vidare

Packaging Blog

Heja Sverige!

05 juli / 2018

Såå häftigt att Sverige gått så här långt! Häftigt att även företag lägger ner tid och energi på att göra fotbollsfesten ännu roligare. Pringels är ett av varumärkena som gått ett steg extra och samtidigt anammat den trend vi sett en del av de senaste åren, nämligen ändrar ordet i din logotyp men behållit utseendet på den. Här har de skrivit Pringooals som en flirt till VM. Att förpackningen dessu...

Läs vidare

Nyhet

Spännande föredrag om nya trender och lösningar inom förpackningsindustrin

29 juni / 2018

Utvecklingen går snabbt framåt och förpackningars design och hållbarhet får allt mer betydelse. Wim Wouters, en av Scanpacks keynote speakers kommer att berätta om de senaste trenderna. – Jag vill att mässbesökarna som kommer och lyssnar på mig blir informerade och inspirerade av de nya trender och lösningar som finns på marknaden, säger Wim Wouters. Wim Wouters är Creative Director på DS Sm...

Läs vidare

Nyhet

Roliga insikter om kulturkrockar i affärslivet

18 juni / 2018

När representanter från företag från olika länder ska göra affärer uppstår ibland komiska situationer till följd av kulturella skillnader och språkförbistringar. Colin Moon kommer på Scanpack att ge ett underhållande föredrag om kulturkrockar, misskommunikation och om hur svenskar upplevs utomlands. Colin Moon som har fått flera utmärkelser, bland annat som Årets Talare (Business Speaker of the...

Läs vidare

Packaging Blog

Att tänka utanför boxen

15 juni / 2018

Att tänka utanför boxen är ett välkänt uttryck och ett bra sätt att väcka uppmärksamhet på. Veuve Clicquot är ett utmärkt exempel på ett varumärke som gör just det. Ofta när man kommer till flygplatsen finns där nya spännande förpackningar till deras Brut. Ibland är det ett snyggt ”skal” som håller kylan, ibland är det något mer iögonfallande som nu. Den nya flaskan är av metall med ett plastlock...

Läs vidare

Packaging Blog

Geisha uppmanar till glädje!

05 juni / 2018

Geisha säger: Do what makes you happy! Så jag köpte choklad och poppade popcorn! Jag älskar fortfarande när varumärken gör sina förpackningar personliga på olika sätt! Det är ett så bra sätt att väcka uppmärksamhet och göra något nytt. Ofta blir det även ett mervärde för kunden. Här i Geishas fall uppmanar man till glädje på olika sätt genom trevliga tillrop och produkten blir nu extra roli...

Läs vidare

Nyhet

Fulltecknat på årets Scanpack - utställare köar till populära förpackningsmässan

31 maj / 2018

Norra Europas största förpackningsmässa, Scanpack, är fullbokad. – Det finns inte en kvadratmeter utställarplats kvar, säger Anna-Lena Friberg, affärsansvarig för Scanpack. Nu räknar arrangörerna med att locka cirka 15 000 besökare till Svenska Mässan i Göteborg den 23-26 oktober. Den populära förpackningsmässan Scanpack, arrangeras vart tredje år och i år har utställarplatserna gått åt i reko...

Läs vidare

Packaging Blog

Sansbury’s nya köttförpackning

18 maj / 2018

Jag undviker helst att laga mat med kött av olika orsaker, en av de större anledningarna är att jag inte riktigt vill ta i rått kött. Inte sällan har jag fått höra att jag är löjlig men nu läste jag precis att det är ett återkommande fenomen hos millennials. Ha, jag är alltså helt enkelt ett barn av min tid. På grund av detta lanserar nu Sainsbury’s kyckling som man inte behöver röra när man ska t...

Läs vidare

Nyhet

Tänk utanför boxen – prisas på Scanpack

16 maj / 2018

För första gången delas den prestigefyllda utmärkelsen Sustainability Awards ut på Scanpack. – Det är en ära. Och det innebär att omvärldens blickar riktas mot oss på ett helt nytt sätt, säger Anna-Lena Friberg, affärsansvarig för Scanpack. I år får mässan extra uppmärksamhet genom utdelningen av Sustainability Awards som utdelas för fjärde gången och ses som världens kanske förn...

Läs vidare

Packaging Blog

Seedbom – vänskapliga bomber

11 maj / 2018

Seedbom hjälper dig att odla enkelt med hjälp av sin iögonfallande förpackning som är formad som en granat. Granaten är i sin tur fylld med organiska kompost, vildblomsfröer och örtfröer och kallas Guerilla Gardening granades. Förpackningen är gjord av ett fiber- och stärkelsebaserat material från PaperFoam, den är återvinningsbar, limfri och tänkt att lämnas i jorden när man sår fröerna. Man lägg...

Läs vidare

Packaging Blog

Ätbart vatten?

27 april / 2018

Jag har tidigare läst om Ooho, en förpackning gjord av sjögräs och kalciumklorid. Tillverkarna kallar den ”vattnet du kan äta” och den ser helt enkelt ut som en liten vattenbubbla. Den transparenta förpackningen är ätbar och den största inspirationen till framtagandet av den var naturens egna sätt att kapsla in vätska med hjälp av membran. När jag först läste om den lät det mer konceptuellt och...

Läs vidare

Packaging Blog

Anuga 2018 – vilken mässa!

12 april / 2018

Fyra dagar av bratwurst och schnitzel. 4 dagar av fantastiska möten med spännande människor. 4 dagar av glädje och 4 dagar av nya intryck. Jag kunde inte vara mer nöjd med mässan och vår monter. Är det bara jag eller är det något speciellt i luften på mässor? Förväntan, stress och nyfikenhet, pulsen påminner om den i en storstad. I vår monter (Ecolean) kunde man, förutom att hälsa på och dricka...

Läs vidare

Packaging Blog

Trender 2018

04 april / 2018

Vad roligt det är med trender! I början av varje år kommer det nya trendrapporter om allt möjligt. Roligast är nog de om förpackningsdesign (nej då, jag är inte alls partisk). Jag har kikat igenom The Dielines trendrapport och listar här 4 av deras trender för året: NEUTRAL IS THE NEW LUXURY ANALOG IS THE NEW VINTAGE THE PACKAGE BECOMES THE CANVAS NATURE GOES NEXT LEVEL The packag...

Läs vidare

Nyhet

Hållbara innovationer för en bättre framtid

22 mars / 2018

Dagens konsumenter är mer miljömedvetna än någonsin och hela samhället strävar mot en mer hållbar utveckling. Det ställer höga krav på företagens produktutveckling. Simon Boas Hoffmeyer, Sustainability Director på Carlsberg Group kommer på Scanpack att berätta om hur Carlsberg arbetar strategiskt med hållbarhet genom sitt branschledande hållbarhetsprogram Together Towards ZERO. Presentationen...

Läs vidare

Nyhet

Tillhandahåller förnyelsebara lösningar på kundernas utmaningar

22 mars / 2018

Stora Enso är ledande inom förnyelsebara förpackningsmaterial och tillsammans med sina innovativa kunder ligger man långt fram i utvecklingen. Mikael Hannus, innovationschef på Stora Enso, kommer att hålla ett föredrag på Scanpack på temat ”Naturens smarta material – What a tree can do” där han berättar mer om hur framtidens förpackningsmaterial kan se ut och hur skogen kan användas på bästa sä...

Läs vidare

Nyhet

Upplev innovativa hållbara förpackningslösningar hos RISE på Scanpack 2018

22 mars / 2018

RISE är Sveriges innovationspartner som bidrar till ett konkurrenskraftigt näringsliv och hållbart samhälle. På Scanpack 2018 kommer RISE visa upp hur de arbetar med förpackningar och demonstrera nya idéer, material och förpackningslösningar. RISE anordnar även 4 stycken utbildningsseminarier med olika teman inom utbildningsplattformen Scanpack Academy som är ett nytt koncept på mässan i år. R...

Läs vidare

Packaging Blog

Lilla Spritfabriken

09 mars / 2018

För någon vecka sedan var jag på Oxhallarna i Helsingborg på lite matmässa. Där träffade jag Lilla Spritfabriken som stod och visade upp sitt utbud. Självklart blev jag nyfiken på deras förpackningar och föll lite för den glasflaska de packar sin gin i. Först tycket jag den var fin då den var rektangulär, sedan såg jag att den dessutom var ”på snedden”, alltså lite mer en diamantaktig. Oavsett hur...

Läs vidare

Packaging Blog

Arla lanserar mjölk i aluminiumburk

27 februari / 2018

Tydligen är våra danska grannar inte lika glada för att dricka mjölk som vi svenskar är men det vill Arla Foods i Danmark ändra på. De har nu lanserat två olika ekologiska smaksatta mjölkdrycker. En smaksatt med jordgubb och hallon och en med karamell. Dryckerna är packade i aluminiumburkar. Jag tycker att detta är ett spännande och annorlunda koncept. Både att lansera mjölk som alternativ till s...

Läs vidare

Packaging Blog

Alla hjärtans dag

14 februari / 2018

Vissa älskar den här dagen andra tycker den är ett kommersiellt påhitt. Oavsett så är det en dag att fira kärleken och jag skulle vilja säga alla typer av kärlek. Kärlek till en partner, en vän, sin familj, sina husdjur. Ja helt enkelt känslan att älska någon! TicTac verkar ha förstått detta. De har gjort en speciell design för alla hjärtans dag. Kolla så fin den är! Be mine mix! Till och med past...

Läs vidare

Packaging Blog

5 intressanta trender 2018

09 februari / 2018

Jag läste precis om 5 förpackningstrender 2018 på packworld.com: Förpackningar kommer spela en allt viktigare roll i att minska mat- och produktsvinnet. Varumärken online kommer återuppfinna sina förpackningar för att förbättra upplevelsen av dem på nätet. Företag som är transparenta och enkla i sin kommunikation kommer att vinna fördel och förtroende hos konsumenterna. Att skydda vä...

Läs vidare

Packaging Blog

This is why I love packaging design!

09 februari / 2018

This is why I love packaging design!

Läs vidare

Packaging Blog

Nya förpackningar och nya smaker på Coca-Cola Light

18 januari / 2018

Coca-Cola ville tillfredställa sina mer nyfikna fans smaklökar så de pratade med 10 000 personer runt om i USA för att lista ut vad det var målgruppen var ute efter att testa. Undersökningen ledde fram till att man provade fler än 30 olika nya smaker för Coca-Cola Light, allt från botaniska smaker till citrusinfluerade toner. Till slut har man kommit fram till fyra nya : Ginger Lime, Twisted Mango...

Läs vidare

Nyhet

Succé på förra Scanpack för HM Systems

16 januari / 2018

Danska HM Systems, ett av Europas ledande bolag inom industriell märkning och etikettering, gjorde flera bra affärer direkt på mässan senast. – Vi gjorde sex stycken nya affärer på och efter Scanpack senast. Det var direkta beställningar från mässan inom olika branscher, säger Ole Kristensen på HM Systems. En av ordrarna levererade Ole Kristensen och en kollega på väg tillbaka till Danmark f...

Läs vidare

Nyhet

Fullt biologiskt nedbrytbara förpackningar med finsk design

16 januari / 2018

Sulapac® kommer att presentera ett av världens mest ekologiska förpackningsmaterial för kosmetika och lyxprodukter på Creative Packaging-området på Scanpack 2018. Sulapac® har fått pris för bästa ”gröna” förpackningslösning på ett flertal internationella tillställningar. Sulapacs prisbelönta hållbara förpackningskoncept har fått mycket uppmärksamhet från stora varumärken som söker intensivt eft...

Läs vidare

Nyhet

HP Indigo presenterar trender inom framtidens digitaltryck

16 januari / 2018

På Scanpack den 23-26 oktober kommer Christian Menegon, Global Business Development Manager på HP Indigo att prata om vad digitaltryck kan göra för varumärkesägare och de framtida möjligheter som finns inom området. Per definition är digitaltryck teknologin som möjliggör personifierade förpackningar. Men printmotorn är inte allt, en yta med tryck är inte en förpackning. – Därför fortsätter v...

Läs vidare

Nyhet

Grekiska förpackningar kan revolutionera den nordiska livsmedelsindustrin

16 januari / 2018

För första gången någonsin satsar grekiska leverantörer på den nordiska marknaden och Scanpack. Genom miljövänlig produktion vill A. Hatzopoulos S.A erbjuda kunderna första klassens förpackningar.  Det grekiska företaget A. Hatzopoulos S.A utvecklar anpassade flexibla förpackningslösningar till industrier inom bland annat produktion av livsmedel, drycker, djurmat, personlig hygien samt läkemede...

Läs vidare

Packaging Blog

Utnyttja alla ytor på förpackningen – think inside the box!

12 januari / 2018

Jag satt och läste Lars G. Wallentins blogg Packagingsense.com (en väldigt bra blogg för inspiration och kunskap om förpackningsdesign) och läste en artikel om Print Inside. Han menar att man även ska utnyttja insidan av förpackningen på olika sätt, vilket jag håller med om fullt ut. Det adderar ett mervärde till förpackningen och produkten och tillför något oväntat. Ett av hans exempel är Fiji...

Läs vidare

Packaging Blog

Glittrigt är Absolut en trend igen

04 januari / 2018

För några månader sedan lanserade Absolut en ny design. Flaskan är prydd med paljetter i Absoluts blåa färg. Paljettlagret har en så kallad hand-flip funktion vilket innebär att man kan vända på paljetterna och skapa mönster (nytt sätt att göra förpackningen personlig?). Dessutom glittrar det extra mycket när man vänt på en del av dem. ”Årets limiterade utgåva är perfekt för de kommande högtide...

Läs vidare

Packaging Blog

True Colours

14 december / 2017

Jag hade några kollegor över på julfika häromdagen och av dem fick jag en fantastiskt fin flaska Cava Brut. Jag menar, blir man inte glad av alla dessa färger? Designen har ett tydligt språk och tillsammans med Cavans namn True Colours så är det ganska självklart vilket budskap man vill sända ut med den här flaskan. När man sedan läser vidare på etiketten står det: För varje såld flaska doneras 5...

Läs vidare

Packaging Blog

What’s cooking?

04 december / 2017

Livsmedelsakademin hade häromdagen en väldigt intressant after work med namnet What’s cooking. Tre presentationer hanns med, en av Ulf Johansson från Lunds Universitet, en av Therese Lundquist från Bergendahls och en av Amanda Allvin från Healthy Marketing Team. De pratade om trender och framtiden inom livsmedel och handeln. Väldigt intressant även ur ett förpackningssyfte. Exempelvis pratades det...

Läs vidare

Packaging Blog

Från bomull till plast – för miljöns skull

24 november / 2017

Från och med juni var alla butiker som erbjuder plastkassar tvungna att informera om miljöfarorna med dessa i ett försök att minska användningen av dem. I samband med denna lagändring började Coop fasa ut sin flergångskasse i bomull för att ersätta den med en i plast. Detta kanske låter som att man går tvärtemot de nya reglerna, men saken är att kassen, som är tillverkad av polyester, har en miljö...

Läs vidare

Packaging Blog

Gulfood Manufacturing 2017

16 november / 2017

För två veckor sedan var jag på Gulfood Manufacturing i Dubai. Ecolean hade en stor monter på 120 kvadratmeter där vi välkomnade såväl nya som gamla bekantskaper. Dessa event är bland det roligaste jag vet. Man får träffa så otroligt mycket folk, man får massor av inspiration, man får se nya saker (både branschmässigt och nya platser) och man får se ett projekt växa fram och till slut bli en monte...

Läs vidare

Packaging Blog

Fempack fyller 1 år!

09 november / 2017

För nästan exakt ett år sedan startades Fempack, nätverket för kvinnor inom förpackningsbranschen och kringliggande branscher. Att vi skulle få så stort genomslag med så många deltagare på våra event så snabbt som vi fick visar på ett stort intresse och längtan efter denna typ av nätverk. Under året har vi haft olika nätverksträffar där vi diskuterat allt från kvinnors ställning i industrin till å...

Läs vidare

Packaging Blog

Ikoniska förpackningar och ett mobilskal med Nutella

26 oktober / 2017

Det är inte första gången jag bloggar om Nutella och deras snygga kampanjer och designs. Man pratar väldigt mycket om att en förpackning och dess form ska ge varumärket en igenkänningsfaktor. I dessa sammanhang pratar man ofta om den svenska stoltheten Absolut och dess ikoniska glasflaska och om historien bakom Coca-Cola-flaskan. En flaska som skulle kännas igen även om den slogs sönder. Men som d...

Läs vidare

Packaging Blog

Ett nytt användningsområde

20 oktober / 2017

Ibland behöver man inte komma på en helt ny förpackning för att det ska kännas nytt. Häromdagen när jag var på Apoteket Hjärtat såg jag en skål med vad som såg ut som små marmeladförpackningar man får på hotellfrukostar. Konstigt med pålägg på ett apotek tänkte jag, innan jag insåg att det var förpackningar med ansiktsmasker i. Självklart började jag kolla på förpackningen och insåg att den var pe...

Läs vidare

Top Packaging Summit 2017

02 oktober / 2017

I förra veckan var jag på Top Packaging Summit i Malmö. Efter två dagars bra presentationer och intressant nätverkande är jag full av inspiration och glädje över att vara en del av förpackningsbranschen. I år hade de lagt upp konferensen på ett annorlunda sätt. Vissa block i programmet hölls på den stora scenen och andra block hölls på mindre scener och då delades publiken upp i mindre grupper – m...

Läs vidare

Nyhet

Andrew Gibbs, grundare av The Dieline, Keynote på Scanpack 2018

28 september / 2017

The Dieline har kallats den ultimata hemsidan för högkvalitativ förpackningsdesign”. Vi är därför mycket glada att meddela att dess grundare och VD Andrew Gibbs blir Keynote på Scanpack 2018. -De nordiska länderna ligger alltid i framkant när det gäller innovationer inom förpackningsområdet. Därför är det speciellt roligt att få visa Andrew Gibbs alla nyheter på Scanpack, säger Anna-Lena Friber...

Läs vidare

Packaging Blog

Boktips: Read my pack – Lars Wallentin

18 september / 2017

Efter bland annat 40 år på Nestlé har Lars Wallentin stora kunskaper att dela med sig av, vilket han gör i form av föreläsningar, på sin blogg och genom att skriva böcker. Nu har han precis släppt bok #4 – Read my Pack. Jag tänker Read your Book, Lars Wallentin. Så här säger han själv på sin blogg Packaging Sense: I am a very lucky man. Not only did I learn a lot during my 40 years at Nestlé...

Läs vidare

Packaging Blog

Det var bättre förr…

04 september / 2017

… ett uttryck som används flitigt i många sammanhang och som på ett sätt sätter riktlinjen för en av de hetaste trenderna – retro. OLW firar nu 50 år av gemenskap, vilket inte bara är ett fint sätt för OLW att skriva om sin födelsedag, OLW startades av gemenskap. Läs mer om det här För att fira sin födelsedag visar man upp OLW genom tiderna, på sociala medier delar man med sig av arkivbilder...

Läs vidare

Packaging Blog

Risifrutti blir Risitutti

25 augusti / 2017

Jag har tidigare skrivit om varumärken som byter ut sin logotyp mot ett annat budskap, men behåller typsnitt och manér så att ändringen knappt märks. I många fall är det en kul grej som överraskar kunden och skapar mervärde. Nu har Orkla och Risifrutti gjort det på ett ännu bättre sätt. De har bytt ut Risifrutti mot Risitutti på 2 miljoner förpackningar för att uppmärksamma och stötta Bröstcanc...

Läs vidare

Packaging Blog

Budweiser lanserar burkar och flaskor med personlig touch

15 augusti / 2017

Budweiser, som är ett av de populäraste ölmärkena i USA, har lanserat ölburkar och flaskor med ny design. De har bryggt öl sedan 1876 och nu vill de, med sin nya design, hylla de 11 delstater i USA där de har bryggerier. På de nya förpackningarna har Budweiser logotypen bytts ut mot delstaternas namn (Kalifornien, Colorado, Florida, Georgia, Missouri, New Hampshire, New Jersey, New York, Ohio, Tex...

Läs vidare

Packaging Blog

Glossier = Instagrammable

05 juli / 2017

Jag läste, som vanligt Sofia Erixons blogg (sofiaerixon.se) och hon hade bloggat om en rolig idé. Sminkföretaget Glossier, som mest säljer via nätet, har gjort en kul grej. Idag handlar det mycket om att nå millennials genom att som företag vara personligt på ett eller annat sätt. På detta sätt vill kunden, förhoppningsvis, också Instagramma en bild på produkten (eller lägga upp en bild på andra s...

Läs vidare

Packaging Blog

Ny lag kring plastpåsar

29 juni / 2017

Från och med den 1 juni 2017 måste alla butiker upplysa kunderna om plastbärkassarnas miljöpåverkan. Detta är ett steg i rätt riktning för att uppnå målen att minska användningen av plastbärkassar till: 90 påsar per person och år senast den 31 december 2019 och 40 påsar per person och år senast den 31 december 2025   Enligt svenskhandel.se måste informationen innehålla tre punk...

Läs vidare

Packaging Blog

En förpackning med mervärde

22 juni / 2017

Jag blir alltid så glad när jag hittar en förpackning med någon form av mervärde. Något man kan återanvända, något extra roligt eller något oväntat. I videon nedan visas en förpackning som gör något oväntat. Det är en skumtvål som trycks upp genom ett mönster i förpackningen vilket ger skummet formen av en ros. Säkert inte lätt att få till rent tekniskt och formgivningsmässigt men för mig som kons...

Läs vidare

Packaging Blog

Den franska mejeriproducenten En Direct Des Èleveurs kammade hem två prestigefyllda priser...

12 juni / 2017

...i Foodbev’s World Dairy Innovation Awards tillsammans med Ecolean En Direct Des Èleveurs tog hem priserna Best New Brand or Business samt Best Dairy Packaging Design. Självklart är vi på Ecolean både glada och stolta. Som motivering till priserna sa juryn: “En Direct Des Éleveurs has a great brand concept – transparent, responsible and traceable – created and run by farmers. Ticks all the...

Läs vidare

Packaging Blog

Placering av datumstämpel

29 maj / 2017

Jag gjorde en riktig sommarstädning häromdagen, även kylen fick en genomgång och jag hittade några tuber mildost, majonäs osv. Trots att jag är starkt emot matspill måste jag medge att jag köpte dessa tuber för länge sedan och har inte hunnit använda upp dem och därför behövde jag kolla datumstämpeln för att få ett hum om hur länge de håller. Problemet var dock att datumstämpeln satt längst ut på...

Läs vidare

Packaging Blog

Laga mat i tvättmaskinen?

18 maj / 2017

Iftach Gazit, som studerar design i Jerusalem var på resa i New York när han kom på en fiffig idé. Iftach reagerade på de hemlösas situation där de till stor del är beroende av tvättomaterna, när det gäller allt från vatten till att ladda sina telefoner. Detta födde tanken om att laga mat i tvättmaskinerna! Än så länge är det ett koncept och färdiga förpackningar är inte framtagna, men tanken är a...

Läs vidare

Packaging Blog

Interpack 2017

16 maj / 2017

I år var jag på mitt allra första Interpack och oj vilken häftig mässa. För att inte tala om gigantisk! Under en dag gick (läs sprang) jag runt och försökte hinna med att se så mycket som möjligt. Stegräknaren fick jobba hårt och redan innan lunch var jag uppe i de tiotusen steg jag annars har som dagligt mål. Jag hann se en hel del häftiga montrar och roliga nyheter och det var många som imponera...

Läs vidare

Packaging Blog

Fempack – Att återvinna är att vinna!

24 april / 2017

Nu har vi haft ytterligare ett framgångsrikt seminarium med Fempack. Denna gång pratade vi om återvinning och vi hade talare från Sysav, IVL Swedish Environmental Research Institute, Fiskeby, FTI AB, South Scania Waste Management Company, och NSR.   Personligen lärde jag mig väldigt mycket. Allt från hur processerna fungerar till hur jag ska tänka när jag sorterar mina sopor.  ...

Läs vidare

Packaging Blog

The Wineagency har vårkänslor och lanserar blommig design

20 april / 2017

The Wineagency har tillsammans med Happify Communication kommit på den perfekta gå-bort-presenten. De två vanliga, och alltid uppskattade, presenterna blommor och vin har länge varit ett vinnande koncept och nu har det alltså tagits fram en ny blommig design åt vinet Villa Garros Sauvignon. Flaskan, som är insvept i papper, har ett snyggt blommigt mönster som i toppen övergår till helt vitt. Det f...

Läs vidare

Packaging Blog

En andra chans

06 april / 2017

Häromdagen fick jag en helt fantastisk present av min moster! En flamingo av plast som man skruvar fast på en petflaska och vips så har man en vattenkanna att vattna blommorna med. Så smart och kul på samma gång.   Dels är den en rolig pryl men den är också bra ur hållbarhetssynpunkt. En förpackning får ett andra liv! Om någon har tips på andra liknande innovationer så maila mig på wall...

Läs vidare

Packaging Blog

Nutella satsar på personliga etiketter

27 mars / 2017

Ååh denna underbara sommarkropp-förstörande Nutella! Inte nog med att Nutellan är fantastiskt god, varumärket har även en väldigt smart och stark marknadsföringskampanj just nu. Som många kanske har sett på deras tv-reklamer den senaste tiden kan man göra en personlig etikett till sin glasburk Nutella! Går man in på http://www.din-nutella.se/create/1/name kan man välja olika teman, färger och namn...

Läs vidare

Who Sells What to Whom?

16 mars / 2017

Lars G. Wallentin har gjort det igen! Lars tredje bok är nu lanserad och jag kan knappt vänta tills jag får krypa upp i soffan med lite te och choklad och försvinna en stund i förpackningsdesignens värld. På sin hemsida säger Lars så här om sin nya bok Who Sells What to Whom: ”Here comes my third book! Buy it and you will learn more about packaging and communication. Some of my more interesting...

Läs vidare

När man känner sin målgrupp…

21 februari / 2017

…Kan man göra så här häftiga och annorlunda förpackningar. Självklart lär det krävas en hel del kapital också, vilket innebär att det nästan alltid är premiumprodukter som kan vara packade på ett så här specifikt sätt. Deadhead är rom från Mexiko och är just en lite mer exklusiv produkt. Oavsett så är det riktigt roligt med förpackningar som denna men genom att ha en så här specifik design minskar...

Läs vidare

När man köper en produkt för förpackningens skull

13 februari / 2017

Jag har hört och läst mycket om Monsters nya design för sin sockerfria energidryck. I alla sammanhang har det enbart varit positiva kommentarer och det har pratats mycket om att de använt ett annat sinne än synen i sin design, nämligen känseln. Vilket spås av bland andra Kristina de Verdier, ambalaj.se, vara en stor trend i år. Man har tryckt ett mönster utanpå den vanliga dekoren som ger en takti...

Läs vidare

Packbridge – Top Consumer Trends 2017

02 februari / 2017

I fredags var jag och mina kollegor på Packbridges event Top Consumer Trends 2017. Värdarna för eventet var Orkla Foods och vi fick en inblick i Orklas nya huvudkontor i Malmö. Dagen handlade, som rubriken avslöjar, om vilka trender som förväntas vara viktiga under 2017 och för en förpackningsdesigner var det otroligt intressant och roligt att lyssna på. Exempelvis pratade Sofia Erixson (http://...

Läs vidare

Abeeja

23 januari / 2017

En av mina favoritsidor, precis som många andras, är the Dieline. Det händer mer än ofta att jag sitter och letar inspiration där eller bara kollar på alla snygga designs och häftiga idéer. Häromdagen såg jag denna söta förpackning, gjord av Andrés Guerrero. Jag blir så glad när jag ser förpackningar där man vågat utmana det strikta, mer vanliga manéeret. I detta fall genom att ge den vingar s...

Läs vidare

Förpackningen – roligare än innehållet?

11 januari / 2017

Trots att jag snart är 25 år är det fortfarande lika roligt och spännande med julen och allt som hör till. Allt från pepparkaksbak och mysiga middagar med nära och kära till julklappsutdelningen. Jag är en sådan som fortfarande är framme och klämmer på paketen som ligger under granen och det är många av mina vänner också. Jag har i år märkt att det var många som valde att slå in julklapparna i de...

Läs vidare

Det där lilla extra

10 januari / 2017

Strax innan jul fick jag och familjen en julklapp från en relativt nyfunnen släkting på Nya Zeeland. Julklappen bestod till stor del av choklad och godis från hennes hemland och en chokladälskare som jag kunde inte varit gladare. Ännu roligare var det att chokladkakornas förpackningar var otroligt fina. Dessa la vi direkt på gottebordet på vårt julfirande. Efter ett tag såg jag att ingen hade ätit...

Läs vidare

Kick-off av Packbridges nya initiativ Fempack

16 december / 2016

Igår hade vi kick-off med Packbridges Fempack (läs mer om vad Fempack är i mitt förra blogg-inlägg). Vi pratade mycket om vad vi medlemmar vill att nätverket ska handla om, vad vi vill ha ut av det och på vilket sätt. Vi i styrgruppen är otroligt peppade på att sätta igång arbetet med att göra detta till ett grymt nätverk och jag tror att jag talar för oss alla när jag säger att vi är otroligt gla...

Läs vidare

Fempack – nyhet från Packbridge!

08 december / 2016

Packbridge har nu startat Fempack, ett nätverk för kvinnor inom förpackningsindustrin och allt som hör den till. Tanken är att uppmärksamma den potential som finns bland oss tjejer i branschen men även för att bli en mer attraktiv bransch för kvinnor att söka sig till. Den största anledningen är dock att det finns en stor efterfrågan på ett initiativ som detta. Enligt mig är detta välkommet då jag...

Läs vidare

Gulfood Manufacturing

01 december / 2016

I början av november var det dags för årets Gulfood Manufacturing i Dubai. Gulfood Manufacturing är en stor mässa för livsmedelsproduktion och i år fick den sätta punkt för min galna höst. Hösten har varit otroligt händelserik och lärorik vilket jag skrivit om tidigare. Det här var mitt andra år på den här mässan och den var ännu större än sist. Förutom allt häftigt som händer på dessa mässor och...

Läs vidare

Konst på förpackningar och förpackningar som konst!

14 november / 2016

Det pratas ju som bekant väldigt mycket om att förpackningarna är inne i en ny era. En era där varumärkesägare verkligen har förstått vikten av en bra förpackning. Inte bara för att skydda produkten men även för att locka konsumenten, oavsett denne lockas av miljöfördelar, design eller funktion. Sociala medier spelar också stor roll och här kan man i många fall se hur förpackningen till och mer bl...

Läs vidare

Hösten i förpackningsbranschen – en lärorik årstid

24 oktober / 2016

Hösten är verkligen eventens årstid, vilket är jättekul. Man lär sig massor, man träffar många trevliga branschkollegor och man kommer i kontakt med många spännande företag. Innan jag började jobba ”på riktigt” tänkte jag inte riktigt på hur stor ens marknadsområde egentligen är när man jobbar med förpackningar. Man måste ju även hålla koll på alla de branscher som går hand i hand med ens företag...

Läs vidare

Rosa, tydligen inte bara min favoritfärg!

03 oktober / 2016

När jag var på semester i Spanien nu i somras gick min hjärna på högvarv. Kanske inte vad den borde göra när man har semester, men där fanns ju så roliga och annorlunda produkter och förpackningar överallt. Jag lär skriva lite mer om de olika roliga förpackningarna framöver men jag tänkte börja med det jag reagerade på mest.   Som bekant säljs det otroliga mängder flaskvatten i dessa tu...

Läs vidare

Hej alla förpackningstokiga!

21 september / 2016

--> Så här glad blir jag över att få två specialdesignade Coca-Cola burkar från sommarens EM i fotboll. Tror jag kan titulera mig som äkta förpackningsnörd! Nu är sommaren snart slut och innan vi hunnit säga Scanpack är hösten i full gång med regn och rusk och vad passar då bättre än att starta upp bloggen igen? För er som inte har läst bloggen innan kommer här en kort sammanfattning...

Läs vidare

Scanpack 2015

26 oktober / 2015

Vilken vecka det har varit! Scanpack 2015 har levererat en blandning av intressanta möten, häftiga innovationer, lärorika seminarier och många nya kontakter! En otroligt rolig vecka med andra ord. För mig var veckan lite extra speciell, inte bara för att jag bloggar på Scanpack men också eftersom det var min första mässa som jag varit med och planerat på riktigt och eftersom det var med Ecolean...

Läs vidare

Eyecatcher!

16 oktober / 2015

Jag fick hem ett trevligt paket på posten för ett tag sedan. Paketet innehöll en Eyecatcher, som är Orapacs egna 3D Google VR Cardboard. Kul produkt! Orapac själva säger så här om sin Eyecatcher: ”Orapac har utvecklat en egen 3D Google VR Cardboard med produktnamnet Eyecatcher. Eyecatcher finns inledningsvis att fås med tre olika tryck, Cube, Retro och Stars. Vid behov kan produkten också fö...

Läs vidare

Juice Summit Antwerp

16 oktober / 2015

Denna vecka har spenderats på Juice Summit i vackra Antwerpen, Belgien. Ett spännande event med många intressanta föredrag och personer. Jag är lyckligt lottad som har ett jobb där jag får uppleva så mycket och lära mig massor. Både om världen och om industrierna jag jobbar i. Under de dagarna som Juice Summit pågick hann jag träffa många intressanta människor, lära mig mycket om hur det funger...

Läs vidare

Varför har man inte tänkt på detta tidigare?

08 oktober / 2015

Jag tillhör en av dem som har svårt att öppna burkar och flaskor, trots min ålder, vilket har lett till att jag förespråkar nya lösningar och typer av korkar och förslutningar. Jag har ofta tänkt att man borde göra den klassiska skruvkorken lite mer anpassad efter fingrarna och nyss stötte jag på en lösning där skaparna tänkt i de banorna. Det är United Caps, på uppdrag av Wattwiller, som tagit...

Läs vidare

En lysande idé!

06 oktober / 2015

Internet of Things (IoT), det vill säga produkter som är uppkopplade mot nätet på ett eller annat sätt har det talats mycket om de senaste åren. Det smarta kylskåpet har ofta nämnts som ett bra exempel, ett kylskåp som känner när jag har slut på en vara och som sänder en beställning direkt till butiken. Det finns massor med exempel uppkopplade produkter och fler kommer det att bli. Jag såg i en ra...

Läs vidare

Första presentationen utanför skolan

01 oktober / 2015

I somras blev jag inbjuden av Packbridge att komma och tala på ett av deras seminarier: Packbridge efter 3. I onsdags var det äntligen dags. Temat från dagen var ”How to Attract New Talent to the Industry” och min presentation handlade om mina erfarenheter i branschen än så länge och om hur det är att vara student eller nyutexaminerad på väg ut i förpackningsbranschen. https://www.youtub...

Läs vidare

Felanvända förpackningar ger branschen dåligt rykte

22 september / 2015

I många fall när det pratas om matspill eller miljöproblem dyker vår bransch upp. Ofta i negativa sammanhang men tack och lov börjar det bli mer och mer positivt tänkande kring allas våra älskade förpackningar! Självklart finns det de som inte är så bra för miljön och sedan finns de andra som inte gör så stort avtryck på miljön. Dock är det oftast så att det är felanvända förpackningar startar dis...

Läs vidare