Risifrutti blir Risitutti

Jag har tidigare skrivit om varumärken som byter ut sin logotyp mot ett annat budskap, men behåller typsnitt och manér så att ändringen knappt märks. I många fall är det en kul grej som överraskar kunden och skapar mervärde.

Nu har Orkla och Risifrutti gjort det på ett ännu bättre sätt. De har bytt ut Risifrutti mot Risitutti på 2 miljoner förpackningar för att uppmärksamma och stötta Bröstcancerfonden.

”Genom att byta ut namnet på förpackningarna från Risifrutti till Risitutti vill vi uppmärksamma och sprida kunskap om bröstcancer, samtidigt som vi stödjer Bröstcancerfonden och deras viktiga arbete med att uppmana kvinnor att kolla en extra gång – för just det kan göra hela skillnaden”, säger Alia Jassim, varumärkeschef för Risifrutti.

”Vi är jätteglada över samarbetet med Risifrutti och #kollaenextragång. Kampanjen riktar ljuset mot en av våra hjärtefrågor: självundersökning. Vi vet att tidig upptäckt räddar liv. Och vi vet att det kan ta tid att få till en god vana. Ju förr en kvinna lär känna sina bröst, desto bättre –i syfte att upptäcka eventuella förändringar i ett så tidigt skede som möjligt”, säger Marit Jenset, generalsekreterare på BRO och Bröstcancerfonden.

Vilket fantastiskt samarbete! En kul grej som skapar uppmärksamhet för en viktig sak! Jag såg en fin text på min kära mosters anti-cancerarmband som jag tycker passar perfekt in här: I LOVE BOOBS!