What’s cooking?

what's cookingLivsmedelsakademin hade häromdagen en väldigt intressant after work med namnet What’s cooking. Tre presentationer hanns med, en av Ulf Johansson från Lunds Universitet, en av Therese Lundquist från Bergendahls och en av Amanda Allvin från Healthy Marketing Team. De pratade om trender och framtiden inom livsmedel och handeln. Väldigt intressant även ur ett förpackningssyfte. Exempelvis pratades det om att det blir allt vanligare att man handlar mat via nätet, vilket vi i branschen förstått leder till att vi måste ta ett helt nytt grepp kring både konstruktion, material och design för att få det att fungera. Detsamma gäller ju all annan typ av e-handel.

Tre viktiga saker jag lärde mig:

  • Digitaliseringen reser frågan om integritet. Lär sig företagen för mycket om oss. Ulf gav exemplet när en matbutik registrerar att du brukar handla där varje torsdag och de helt plötslig börjar skicka sms om vilken väg som är smidigast att ta dit just den dagen. Coolt eller creepy?

 

  • Idag väljer vi varumärken som vi väljer vänner. Det är viktigare än någonsin att få personlig kontakt med konsumenten. Konsumenten har aldrig varit så påläst som nu. De kollar upp alla steg i en varas liv. Det är alltså viktigt att alla inblandade i tillverkningen av varan är transparenta, tillgängliga och kommunicerar med slutkonsumenten. Therese berättade mycket även om den nya målgruppen – barn och unga som lyssnar noga på sina förebilder på Youtube, Facebook etc.

 

  • Amanda visade exempel på hur företag äntligen börjar inse att konsumenterna längtar tillbaka till en enklare värld där man tog bättre hand om djuren, hade mindre tillsatser i mat och mindre färdigmat. Jag personligen hoppas att de verkligen lyssnar och agerar och inte enbart sätter upp en fasad.

 

Tack till Livsmedelsakademin för en givande AW på Ventil i Malmö!

what's cooking