Utnyttja alla ytor på förpackningen – think inside the box!

Jag satt och läste Lars G. Wallentins blogg Packagingsense.com (en väldigt bra blogg för inspiration och kunskap om förpackningsdesign) och läste en artikel om Print Inside. Han menar att man även ska utnyttja insidan av förpackningen på olika sätt, vilket jag håller med om fullt ut. Det adderar ett mervärde till förpackningen och produkten och tillför något oväntat. Ett av hans exempel är Fiji Water, ett väldigt känt varumärke för vatten på flaska. Deras design är omtalad och varumärket ses som high-end och trendigt. Deras plastflaska är transparent och det har de utnyttjat genom att lägga en bakgrund på baksidan av flaskan som lyser igenom. Detta ger ett djup till designen och lockar ögat. Snyggt!

fiji water
Bild från Packagingsense.com

Man vet dessutom att man lyckats med sin design när personer till och med avbildar den på sina naglar!
Man vet dessutom att man lyckats med sin design när personer till och med avbildar den på sina naglar!