5 intressanta trender 2018


Jag läste precis om 5 förpackningstrender 2018 på packworld.com:

  1. Förpackningar kommer spela en allt viktigare roll i att minska mat- och produktsvinnet.
  2. Varumärken online kommer återuppfinna sina förpackningar för att förbättra upplevelsen av dem på nätet.
  3. Företag som är transparenta och enkla i sin kommunikation kommer att vinna fördel och förtroende hos konsumenterna.
  4. Att skydda världens hav och natur kommer driva förpackningsutvecklingen och arbetet mot en cirkulär ekonomi för framtida generationer framåt.
  5. Moderna och nytänkande förpackningar får en allt mer central plats i butikerna.

5 trenderEnligt mig är dessa fem ganska komplexa trender att leva upp till. Här handlar det inte så mycket om färg och form. Här handlar det snarare om samhällstrender och att lämna en bättre värld till framtiden. Det finns en del intressanta diskussioner kring vissa av dessa trender, exempelvis miljöfrågor och den cirkulära ekonomin. Mycket av det som står i olika massmedier är en vinklad sanning. De vill så klart skriva om sådant som säljer. Alltså påverkas de väldigt mycket av yttre faktorer och sina läsare och det är inte alltid läsaren vill se en dokumenterad studie. Man läser hellre om något som styrker det man redan tror på – det är helt enkelt så våra hjärnor fungerar. I dessa frågor är förpackningar just nu (precis som det varit ett tag) en het potatis och därför är det otroligt viktigt att industrin lägger tid, pengar och energi på att utbilda människor inom branschen och kanske till och med ännu viktigare att utbilda de utanför. De som faktiskt använder förpackningarna till slut. På så sätt kan vi driva utvecklingen på rätt håll.

Förutom den fortsatta miljötrenden blir det allt viktigare att bli sedd och förstådd online. Det pratas mycket om att varumärken börjar göra två olika förpackningar eller designs till sina produkter. En till den fysiska butiken och en till butiken på webben. Förpackningen till den fysiska butiken kan ha mer information och objekt än den som ska visas på nätet. Denna behöver vara enklare i sitt språk för att vara lättförstådd på bild.

Konsumenter är som allmänt känt mer pålästa än någonsin. De läser på om ingredienser, produkter och varumärken. Därför är det viktigt att alla steg är genomtänkta. Allt från råvarorna till förpackningen till transporten ut till butik. Konsumenten kan hitta allt med några klick på datorn om den vill.  Därför vinner varumärken som är transparenta och ärliga i sin kommunikation i längden. Vi väljer hellre ett varumärke som berättar sanningen på ett enkelt och förståeligt sätt än ett som har långa historier med krångliga ord vi inte förstår. Makes sense, eller hur?

En annan trend som kanske är mer inspirerande ur ett formgivningsperspektiv är moderna förpackningar med en twist. Ett annorlunda och nytt tänk kan man komma långt med, så länge det är kompatibelt med de andra trenderna och målgruppens behov och vilja.