Fulltecknat på årets Scanpack - utställare köar till populära förpackningsmässan

Norra Europas största förpackningsmässa, Scanpack, är fullbokad.
– Det finns inte en kvadratmeter utställarplats kvar, säger Anna-Lena Friberg, affärsansvarig för Scanpack. Nu räknar arrangörerna med att locka cirka 15 000 besökare till Svenska Mässan i Göteborg den 23-26 oktober.

Den populära förpackningsmässan Scanpack, arrangeras vart tredje år och i år har utställarplatserna gått åt i rekordfart. Flera utställare står på kö till höstens mässa och vissa har redan bokat upp sig för 2021.

På det drygt 17 000 kvadratmeter stora mässgolvet kommer 450 utställare från hela världen att visa det senaste inom förpackningsindustrin. Årets Scanpack kommer att ha fokus på bland annat Smart Industry, tryck, material, design och branding samt hållbarhet.

– Scanpack är en bred mässa, som är intressant för alla som producerar eller använder förpackningar. Hit lockar vi allt från materialleverantörer till maskinleverantörer, logistikföretag, retail och den grafiska branschen, säger Anna-Lena Friberg.

Nytt för årets mässa är Scanpack Academy, där deltagarna bjuds på seminarier och utbildas kring det senaste inom förpackningsindustrin. Dessutom kommer inspirationsområdet Creative Packaging visa upp innovativa och kreativa förpackningar. Och på mässans Superbrand-scen berättar bl a P&G, Johnson&Johnson, Carlsberg och andra välkända varumärken, hur de jobbar med förpackningar inom sina respektive områden.

– Förpackningsbranschen genomgår en stor förändring i och med digitaliseringen. Det kommer att påverka alla branschens aktörer och naturligtvis kommer detta att uppmärksammas på Scanpack, avslutar Anna-Lena Friberg.