16 500 deltagare besökte årets Scanpack


Hållbarhet och digitalisering stod i fokus under norra Europas största förpackningsmässa, Scanpack, som avslutades i förra veckan. Totalt lockade mässan 16 500 deltagare.
– På årets Scanpack kunde vi se extra stort fokus på digitala lösningar, både inom själva produktionen men även i förpackningarna som visades. Hållbarhetsspåret har givetvis varit starkt även i år, liksom designens betydelse för förpackningarna och vilka trender vi ser framöver, säger Anna Lena Friberg, affärsansvarig för Scanpack.

Det var hårt tryck på mässan redan från första dagen. Något som Ingrid Lidbäck från företaget Flextrus kan intyga:
– Årets mässa har varit den bästa hittills, det var besökare här redan vid 10-tiden första dagen och sedan har det bara rullat på. Vi vill visa upp våra produkter och Scanpack är det perfekta stället att göra det på, säger hon.

Scanpack arrangeras vart tredje år och har blivit norra Europas största förpackningsmässa. Under årets mässa deltog 463 utställare från ett 30-tal länder och 16 500 deltagare varav 12 900 var besökare och övriga var registrerade utställare.
– Det är inte ofta man träffar branschens ledande förpackningsföretag på samma plats. Men det skedde under fyra dagar i förra veckan på Scanpack, som flera besökare har kallat ”den bästa Scanpack någonsin”, säger Anna Lena Friberg.

En spännande programpunkt som väckte stort intresse var bland annat Smurfit Kappas föredrag av Lube Belokozovski om ”Brain Scan” – ett verktyg för att scanna hjärnans omedvetna intryck. Andra populära programpunkter var Andrew Gibbs, grundare av The Dieline – världens största blogg och webbsida för förpackningsdesign. Han pratade om hur vi med kreativitet kan ta fram hållbara och smarta förpackningar. Även Carlsberg lockade stor publik med sitt fokus på hur de möter kundernas krav på mer miljövänliga förpackningar.

Nästa Scanpack arrangeras om tre år, den 26-29 oktober 2021.
– Då ser vi fram emot att återigen få uppleva den härliga stämningen, glädjen och det stora kunskaps- och erfarenhetsutbytet som genomsyrade hela årets mässa, säger Anna Lena Friberg.

Röster från våra utställare:
”Det är otroligt relevant för oss att vara med på Scanpack, vi har träffat precis rätt besökare. Alla är på Scanpack, det är precis den mötesplatsen det ska vara. Vi ses om tre år igen!”
Peter Hauggard, Kartongbolaget

”Det är mycket välinvesterade dagar. Scanpack är en fantastiskt bra plattform för svensk industri!”
Peter Jidskog, Domino

”På Scanpack kan man se varandra i ögonen, man kommer närmare affären och skakar hand. Det är rätt besökare och mycket folk.”
Fredrik Moberg, Mobergs Produktkontroll