"Utmaningarna är stora – och behovet av en mässa större än någonsin"

FOTO: Bo Wallteg, nord emballage

Pandemin har inneburit stora utmaningar för förpackningsbranschen. Men effekterna har inte varit särskilt kännbara – inte än.
– Men nu behöver vi verkligen en mässa för att möta nya kunder, säger Mats Lindgren, VD på 100-årsjubilerande Vebe Teknik, världsledande på säckfyllningssystem och mångårig utställare på Scanpack.

 

När företaget startades i småländska Björköby, utanför Vetlanda, 1921 var elektrifiering  – precis som idag! – det nya modeordet inom svensk industri.

 

Grundaren Vilhelm Bäckman hade varit i USA och hämtat inspiration. Hans affärsidé var att modernisera och utrusta dåtidens kvarnar, som drevs direkt av vind eller vatten, till en ny tid med elektrisk drift.

 

100 år senare finns företaget, numera ägt av investmentbolaget Karnell, kvar på samma plats.

 

Här tillverkas inte längre kvarnmaskiner och kvarnstenar av betong, inte heller utrusning för hantering av pulver och granulat som man övergick till på 1970-talet. Men det finns ändå en röd tråd från dåtid till nutid.

 

– Mjölet behövde ju tas om hand, så därför tillverkades även säckfyllare. Det var en bisak då. Idag är hela vår verksamhet inriktad på säckar och säckfyllning för alla typer av produkter och branscher, berättar Mats Lindgren.

 

1993 lanserade Vebe det första helautomatiska säckfyllningssystemet Autopac, som efterhand kom att förändra bolagets inriktning i grunden.

 

– 2009 beslutade vi att enbart satsa på på säckfyllning. Det betydde att 80 procent av vår omsättning försvann, men vi kände att detta var framtiden. Det fick bära eller brista.

 

Det bar. Verksamheten expanderade snabbt, särskilt sedan den nya generationen Easy Clean presenterades 2017. Autopac EC-lösningen bygger på att maskineri och fyllningskammare hålls åtskilda, vilket gör att kammaren lätt kan rengöras samtidigt som maskindelar skyddas mot damm.

 

– För oss var det avgörande att kunna svara upp mot de allra högst ställda hygienkraven. Inte minst på livsmedelssidan, säger Mats.

 

Idag är den höghygieniska helautomatiserade säckfyllaren helt dominerande på marknaden. Inte bara den nordiska. Företaget har gjort betydande inbrytningar i länder som Australien, Sydkorea, Ryssland och Turkiet.

 

– Det är framförallt via internationella fackmässor, inte minst Scanpack, som vi har hittat kanaler ut i världen. Mässorna har haft en avgörande roll, menar Mats Lindgren.

– Vi har sett ett klart mönster: det år vi ställer ut knyts många kontakter, men vi ser ingen påverkan på omsättningen. Effekten kommer året därpå, då vi tar steget upp till en ny nivå.

Pandemin har satt tillfälligt stopp för den strategin.

 

– Vi har ändå klarat oss bra. Livsmedelsindustrin, som är särskilt viktig för oss, och flera andra tillverkande industrier har ju gått fantastiskt bra under pandemin. Så igångsatta projekt har rullat på.

Han tror att läget är detsamma hos många företag i förpackningsbranschen.

 

– Men eftersom vi i princip inte kunnat resa under den här perioden har vi fått förlita oss på digitala kontakter. Det har fungerat bra. Men blir restriktionerna långvariga finns förstås en risk att vi inte når ut på samma sätt.

I samtal med branschkollegor märker han att många har liknande utmaningar.

 

– För att utvecklas vidare och möta nya kunder är vi beroende av att mässorna kommer igång. Behovet av automation, nya maskiner, smarta emballage och hållbara lösningar har ju inte förändrats, konstaterar Mats.

 

En annan utmaning, menar han, är det växande kompetensbehovet.

Dels av servicetekniker, men också av interaktion och samarbeten med innovatörer, designers, konsulter, specialister av alla slag – alltså av de människor och företag som brukar samlas på en fysisk fackmässa.

Därför hoppas han på en stor uppslutning på nästa Scanpack.

 

– Det blir en väldigt viktig mötesplats. Vi har höga förväntningar på mässan 2022 – och framförallt på verksamhetsåret 2023, då vi med tanke på tidigare utfall bör kunna avläsa de verkliga effekterna.