En förpackningsindustri post pandemi 

Den 17 november går Scanpack Pop-up 2021 av stapeln. En möjlighet att återigen samlas kring förpackningsindustrin och de viktiga frågor och utmaningar som brinner just nu. Hela världen samlar sig efter en pandemi, inklusive förpackningsindustrin. Hur har den påverkats och vad kommer att hända nu?
 

Catarina Rolfsdotter-Jansson är ordförande i den oberoende tankesmedjan Global Utmaning, men även programledare, moderator och föreläsare. Den 17 november kommer hon att vara den avslutande talaren på Scanpack Pop-up 2021 med sitt segment “Framtidsspaning baklänges – 2050: Så fick vi en hållbar värld”. Under sitt segment tar Catarina med lyssnaren på en baklängesresa från år 2050 tills idag.
 

– Mitt föredrag är en så kallad backcasting där jag tar med publiken  i en imaginär tidsmaskin. Vi börjar 2050 för att sedan susa till nutiden och längs resan pratar jag  om miljö, klimat, ekonomi, konsumtion och välbefinnande, utifrån  förpackningsindustrins perspektiv.
 

Varför är det viktigt att lyssna på framtidsspaning baklänges?
 

– Jag vill ge bilden av en framtid  som inte är mörk och dystopisk. Om vi kavlar upp ärmarna kan vi skapa en värdig och hållbar framtid.
 

Vilka hoppas du kommer att lyssna?
 

– Beslutsfattare. Sedan kan man vara beslutsfattare i stort och smått. Alla är vi ledare i våra egna liv.

Så fick vi en hållbar värld

 
Hela världen står, precis som förpackningsindustrin, inför stora utmaningar. Scanpack ska fungera som en samlingspunkt för branschen. Där diskussioner kan flöda, lärdomar kan delas och nya lösningar kan födas. Catarina vill i sin programpunkt att vi ska fokusera på möjligheterna.
 

– Jag menar att vi kan komma långt med hjälp av styrmedel, både för att göra det lättare för industrin men även lättare för konsumenterna. Om vi får rätt styrmedel på plats skapas  möjligheter  på alla nivåer, från produktion till konsumtion. Det blir enklare att göra hållbara val då.
 

Vad vill du att lyssnaren ska ta med sig?
 

– Jag kommer att låta lyssnaren uppleva hur vi löst våra problem och skapat en hållbar och blomstrande framtid. Självklart vill jag att man ska känna en framtidstro och förhoppningsvis få inspiration till  nya affärsidéer.
 

Bild: Ewa Malmsten Nordell