Scanpack Pop-up med hållbarhet i fokus

En halvdag med intressanta presentationer, inspiration och nätverkande. Det var vad besökarna på Scanpack Pop-up bjöds på när vi äntligen kunde träffas fysiskt igen.
 

Glädjen över att mötas på riktigt efter en lång tid av pandemin var tydlig. Därmed var pauserna med samtal lika viktiga som presentationerna.
 

– Pop-upen är egentligen ett initiativ från Scanpacks utställare. Med ett helt år kvar till Scanpack 2022 så fanns ett stort behov att mötas redan nu och prata om lösningar på de utmaningar som förpackningsbranschen står inför. Vi tog fasta på det och skapade Scanpack Pop-up, en mötesplattform i mindre format där kunskap och dialog står i centrum, säger Anna Lena Friberg, affärsansvarig på Scanpack.
 

Det genomgående temat för dagen var hållbarhet. Dagen modererades av Catarina Rolfsdotter-Jansson som är journalist och författare. Catarina har stor kompetens inom hållbar utveckling och delade bland annat insikter från klimatmötet i Glasgow.
 

Först ut bland talarna var Dennis Pamlin, entreprenör och framtidsspanare, gav en spännande presentation på temat ”Förpackningsinnovation för 4:e industriella revolutionen”. Dennis budskap till förpackningsindustrin var tydligt – förpackningsindustrin kan vara en viktig del i den omställning som världen så väl behöver.
 

Näste talare, Oskar Lingqvist som leder McKinseys globala avdelning inriktad på papper, skogsprodukter och paketering, redovisade siffror för industrin med fokus på hur det sett ut under pandemin och vad som krävs av förpackningsbranschen i framtiden. Oskars pekade på två områden att hålla koll på – e-handel och hållbarhet.
 

Trots att konsumenterna kräver allt mer hållbarhetsåtaganden så går utvecklingen långsamt. De flesta stora varumärkesägare har en bit kvar för att nå sina uppsatta hållbarhetsmål år 2025. Även digitaliseringen inom branschen är låg och ger stora möjligheter för de företag som kommer att kunna accelerera förändringen.
 

På Scanpack Pop-up presenterades även vinnarna i årets ScanStar av Mikael Gällstedt och Magnus Sidling från Förpackningsgillet.
 

På bilden: Dennis Pamlin