Scanpack 2022 infriade de höga förväntningarna!

Branschens förväntningar var höga efter fyra års väntan – och de infriades! När Scanpack 2022 avslutades var glädjen stor. – Det blev just den sprakande och kreativa mötesplats som vi hade hoppats på, säger Anna Lena Friberg, affärsansvarig för Scanpack.

 

Scanpack, som senast gick 2018, gjorde efterlängtad comeback på Svenska Mässan 4-7 oktober. Under årets mässa deltog 400 företag från 22 länder och förväntan var hög.

 

– Äntligen fick vi ses! Scanpack blev just den sprakande och kreativa mötesplats som vi hade hoppats på och det är tack vare våra fantastiska utställare och besökare. Det har varit en glädjeboost, säger Anna Lena Friberg, affärsansvarig för Scanpack.

 

Hon får medhåll av Barbro Berggren, marknads- & kommunikationsdirektör på DS Smith, Scanpacks största utställare:

 

– Vi tror på det personliga mötet och har längtat i fyra år på det här. Därför satte vi också kundmötet i fokus på årets mässa. Och det lyckades över förväntan: vi hade ett enormt tryck i montern, där vi visade upp smarta förpackningslösningar och innovationer.

 

En mässa för affärer

 

Totalt hade Scanpack 12 894 deltagare från 4 125 företag och 45 länder. Det var stort fokus på affärer.

 

– Vi hade satt upp ett högt mål för nya leads på mässan, vilket vi nådde och är jättenöjda. På en tiogradig skala ger jag den här mässan en elva, säger Barbro Berggren.

 

Affärerna stod i fokus, men också kunskapen, idéerna och diskussionerna som delades på fyra olika scener. Strategikonferensen Scanpack Summit och innovationsarenan Scanpack Pioneers var två nya initiativ för året, som också drog till sig intresse.

 

– På Pioneers fick en rad startups chansen att berätta om sina innovativa lösningar, vilket väckte stor uppmärksamhet. Det har i princip varit fullsatt på alla scenområden och känns att vi lyckades pricka in teman som är angelägna för våra besökare, menar Anna Lena Friberg.

 

Scanpack fyller 60 år 2024

 

Nu startar uppladdningen inför Scanpacks 60-årsjubileum. Nästa Scanpack går redan om två år, 22-25 oktober 2024. Jubileet kommer att uppmärksammas på en rad olika sätt. Samtidigt förstärks mässteamet med Monika Ölund, som blir affärsansvarig. Monika har lett flera mässprojekt och har omfattande erfarenhet av ledande positioner i kommunala såväl som privata verksamheter.

 

Utställare om Scanpack 2022

 

Fredrik Lindblad, försäljningschef, Gea Food Solutions

”Vi märkte tydligt det uppdämda behov av att träffas och mötte ett enormt intresse för våra förpackningsmaskiner för livsmedelsindustrin. De stora livsmedelsföretagen kom till vår monter, vi mötte alla vi kunde tänka oss plus några till. Vi fick massor av leads och är otroligt nöjda. Scanpack levererar!”

 

Claes Söderqvist, säljansvarig Norden och Baltikum, EOC Group

”För oss har den här mässan varit en dundersuccé, vi har haft fullt upp. Jag har inte kunnat lämna montern någon av dagarna, inte ens för att äta lunch. Sett till miljökrav har vi kommit väldigt långt i vår utveckling av vattenbaserade limmer. På mässan fick vi en rad nya kundkontakter och flera skarpa leads, bland annat en stor leverantör till IKEA och ett finskt storbolag.”

 

Besökare om Scanpack 2022

 

Ariane Duthoit, inköpschef, Clemondo AB

”Eftersom många av våra leverantörer finns med på Scanpack är det väldigt bra för mig att träffa dem här. Jag optimerar mitt besök genom att träffa närmare 30 leverantörer på två dagar. Oerhört tidseffektivt!”

 

Peter Nilsson, inköpschef, Bong Sverige

”Som en av Europas ledande tillverkare av kuvert är det självklart för oss att besöka Scanpack. Vi är alltid på jakt efter nya förpackningar, limsystem, etiketter, innovationer. Här finns allt. Jag har inbokat flera möten.”

 

Vill du veta mer?

Anna Lena Friberg, affärsansvarig Scanpack 2022
T: 031-708 80 68
E: anna-lena.friberg@scanpack.se

 

Monika Ölund, affärsansvarig Scanpack 2024
T: 031-701 80 82
E: monika.olund@svenskamassan.se