Lyxigt bubbel möter unik gatukonst!

Konstnären Shora Dehnavis första möte med förpackningsdesign utmynnade i samarbetet med Alexandre Bonnet, där lyxig champagne förpackats i ”stökig” graffiti. Att som storskalig muralmålare istället arbeta småskaligt och med förpackningars olika material och unika egenskaper, ser Shora som ett stycke spännande vetenskap.

 

I mötet med en champagneförpackning klädd i graffiti, placerad bland andra lyxiga förpackningar i sobert svart med guldtunga detaljer, är det nära nog omöjligt att inte stanna upp. Och bara den som haft turen att stöta på konstnären Shora Dehnavi och hennes samarbete med Alexandre Bonnets champagneförpackningar, kan intyga att det sprakar av kontrastrik dynamik, energi och livfullhet.

 

Shora, som kommer att prata på scenen på Scanpacks nya jubileumsområde Packaging Plaza, är en nykomling i förpackningsbranschen. Hon är Stockholmstjejen med en bakgrund inom gatukonst och muralmålning, som under åren har utvecklat en lika djärv som estetisk abstrakt stil, unikt paketerad och med ett tydligt signum. Via muralmålningar och graffiti – som numer ses som en högst etablerad konstform – kommunicerar Shora om staden och dess baksidor, fri för betraktaren att tolka.

 

Från storskaligt till småskaligt

 

Shoras konst har genom åren blivit en del av Stockholms gatulandskap. Kanske är ändå muralmålningen i Gävle, som hon skapade när hon gravid i sjätte månaden stod högt upp i en skylift, den som hon är mest stolt över. Det var en mäktig känsla, snarare än att muralen mer än någon annan hon gjort utmärker sig ur ett rent konstnärligt perspektiv.
I klass med minnesvärda arbeten, finns det lika aktuella som första uppdraget inom förpackningsbranschen – en champagneförpackning till Alexandre Bonnet sett som ett okonventionellt möte, där ”stökig” graffiti möter uppklädd champagne.

 

– Det var stort att gå från att arbeta med en muralmålning till småskaligt i digital form, säger Shora och fyller i att hon som muralmålare sällan behöver ta hänsyn till annat än underlaget. Att tänka från det storskaliga till att sitta med en produkt i knät, var en resa.

 

Ödmjukhet kring materialegenskaper

 

Utmaningarna i att ge sig ut på okänd mark, på ett kul sätt, var flera.

 

– Jag kommer från ett annat håll och har inte materialkännedom på det skolade viset. För vad händer exempelvis med ett glansigt material när man målar på det? Och jag behövde ta höjd för vad som till exempel förändras med färgmättnad i tryck.

 

Att förpackningsindustrin är ett stycke vetenskap när det kommer till materialens unika egenskaper gör henne ödmjuk. Att måla mural är helt enkelt mer förutsägbart kunskapsmässigt, förpackningar är något helt annat och mer komplicerat.

 

– Visionen till champagneförpackningen bygger naturligtvis på att klämma, känna och betrakta. Som hur bubblor i en champagne beter sig och hur färgen på drycken ser ut, säger Shora.

 

Den fria tolkningen av detta, och resultatet, beskriver hon själv som bubblor i ganska nervösa linjer och former som stiger upp mot ytan. Och får hon säga det själv tycker hon att uttrycket på hennes designade förpackningar för Bonnet passar utmärkt till det reglerade och städade innehållet.

 

– Det håller ihop och känns väldigt äkta, precis som innehållet.

 

Sa klick vid första mötet

 

Visst var Shora barnet som satt på fritids med pärlplattan framför att göra annat, och ganska givet har hon hela livet målat och skapat, kanske mer än många andra barn. Att hon från detta naivistiska sökte sig till sprayburken har sin egen historia:

 

– Jag började med graffitin efter att jag gått på ett seminarium om Stockholms stads dåvarande nolltoleranspolicy som i princip innebar censur mot en hel kulturyttring. Det var så jag började engagera mig i Graffittifrämjandet, så pass att jag snart blev ordförande i föreningen. Jag hade inte sprejat alls tidigare och tänkte att nu behövde jag kunna det jag företrädde. Första gången, det var en oerhörd känsla. Det bara klickade mellan mig och färgburkarna.

 

Ser en förpackningstrend

 

Samarbetet med Bonnet har definitivt gett mersmak. Nu sitter Shora som bäst och formger ett återvinningskärl för en annan uppdragsgivare. Och visst finns det spaningar på framtiden inom förpackningsbranschen som gör henne öppen och positiv.

 

– Jag anar trender från minimalism till mer detaljer där det finns ett större utrymme för uttryck. Att man förmedlar mer på förpackningar, inte mindre. Kanske har jag blivit mer medveten om området sedan jag själv fick chansen att designa, men jag upplever en större omtanke i processen den senaste tiden, säger Shora och beskriver hur hon numera kan fastna vid en butikshylla och bli stående för att läsa en liten hälsning på en förpacknings baksida:

 

– Eller kul fakta placerat på ett outnyttjat ställe, som på ett inspirerande vis utmanar mig som betraktare att utforska. Det vill jag gärna se mer av, avslutar Shora Dehnavi.

 

Shora Dehnavi föreläser på Packaging Plaza på Scanpack den 23 oktober kl 15. Läs mer om Scanpack och köp biljetter på scanpack.se >>