-
Hem
-
Om Scanpack
-
Händer på mässan
- Utställare
-
Planera ditt besök
-
För utställare
- Biljetter & öppettider
-
STOK Emballages motto på Scanpack: Ska vi vara med ska vi satsa ordentligt
En av de största montrarna på årets Scanpack har danska STOK Emballage, man har mottot ”Ska vi vara med ska vi satsa ordentligt”. Packnews besökte företaget i Langeskov, någon mil utanför Odense och träffade CEO Martin Frederiksen tillsammans med ansvariga för de olika avdelningarna.
Text: Bo Wallteg
Det står helt klart att man på STOK Emballage ser fram emot deltagandet på Scanpack. CEO Martin Frederiksen tar själv upp detta mitt i en diskussion om något helt annat. ”Vi ser fram emot det” säger han, och får medhåll av sina kollegor Michael Söndergaard som är direktör för STOK Display & POS, Kim Jørgensen, försäljningschef och Kent Juul Simonsen, teknisk chef.
– Vi är en fullservice förpackningspartner och det ska vi visa på Scanpack, säger Martin Frederiksen. Vi kan designa emballage, vi kan logistik, vi kan transportsäkerhet, vi kan skyltar och POS och vi kan naturligtvis våra material, främst wellpapp och polyeten, som är en betydande del av vår verksamhet.
– När vi satsar på något så satsar vi ordentligt, och det kommer att framgå av vårt deltagande på Scanpack där montern kommer att fem olika avdelningar med fokus på våra områden.
De fem avdelningarna omfattar maskinlösningar inom sträckfilm, void (stötdämpande fyllning), e-handel, lösningar för livsmedelsindustrin samt styva plaster. En nyhet man kommer att visa kommer från avdelningen för flexibla material, stansade, svetsbara, förslutningar av monomaterial där man ser en intressant framtid med tanke på PPWR.
Montern byggs i två våningar och delar av den byggs med Re-board, en fiberbaserad teknik som ger både styrka och lätt vikt vilket gör att det går snabbt att bygga montern.
Familjeföretag fram tills nyligen
STOK Emballage grundades år 1978 av Erik Stok. Företaget startade i Ishøj utanför Köpenhamn men flyttade till Langeskov år 2005. Där finns man idag i en mycket modern anläggning, bara ett stenkast från motorvägen som går tvärs genom Fyn. Man har verksamhet på Grönland och i Norge samt ett säljkontor i Tyskland. Ända fram till i våras har det varit ett familjeföretag, men nu har familjen Stok släppt greppet.
– I våras såldes majoriteten av bolaget till det amerikanske private equity bolaget A&M Capital, eller rättare sagt till deras europeiska del som finns i London, berättar Martin Frederiksen.
”STOK distribuerar över 10 000 SKUs inom alla förpackningsprodukter till olika slutmarknader, med ett starkt fokus på livsmedelsindustri och ger en bred service till sina kunder, som tillexempel rådgivning inom hållbarhet, just-in-time leveranser och lagerlösningar. Företaget drar fördel av en attraktiv marknadsdynamik och har visat på en stark organiska tillväxt över det senaste årtiondet.” Så beskriver A&M Capital sitt köp.
– Familjen Stok har fortfarande en minoritetsandel i företag, och det gäller även mig, säger Martin Frederiksen och pekar på de nya möjligheter som öppnas genom att ha A&M Capital bakom ryggen.
– Nu har vi fått ytterligare ekonomiska och rådgivande muskler som vi ska utnyttja. Ägarna har en mycket professionell organisation som är experter på processerna runt uppköp av företag, vi är på en helt ny plattform.
Ser efter potentiella uppköp
Sedan starten har STOK Emballage vuxit organiskt plus att man köpt ett femtontal företag, företrädesvis lite mindre storleksmässigt. På bara några månader sedan affären blev klar den första maj, har man börjat se sig omkring efter potentiella företag.
– Vi ska naturligtvis fortsätta med vår organiska tillväxt, men vi ska hitta företag som kan passa in hos oss, både i Skandinavien och mer internationellt i Europa. Det kan vara både horisontellt och vertikal i vår värdekedja.
I dag omsätter företaget ungefär en miljard danska kronor. Under de kommande tre till fem åren ska denna summa pressas upp ordentligt. Målet ligger på mellan två och en halv till tre miljarder danska kronor.
– Det är en spännande möjlighet som har öppnats och jag tror vi kommer att ha något att berätta redan inom några månader.
På frågan om hur det känns att till viss del släppa greppet om företaget efter att ha varit med sedan år 2005 säger Martin Frederiksen att det inte har varit något problem, men visst är det lite annorlunda.
– I sådan här fall tror jag det hänger mycket på personen och personligheten och jag har hittills inte haft några problem. Vi har gått in i det här med ett öppet sinne och ser att vi har fått en ägare som har många spännande tankar och idéer om framtiden.
– Som CEO bestämmer jag fortsatt i den dagliga driften, men det är klart att jag har fått börja anpassa mig till de rapporteringsmetoder som A&M Capital jobbar med. De har varit mycket pragmatiska och vi tar det steg för steg och det är positivt.
Är breda
STOK Emballage är primärt en handelsverksamhet men man har även en del egen verksamhet i fabriker i Middelfart och Vejle. I Middelfart tillverkas ”bruna lådor” med en- eller tvåfärgstryck, i Vejle handlar det om skyltar och POS, det vill säga olika typer av marknadsföringsmaterial.
– Vi är breda, vi är en fullservice förpackningspartner, även om vi primärt är en logistik och serviceverksamhet. Våra två huvudben är PE-film och fiberbaserade material, mycket är wellpapp. Dessutom har vi en automatisering/maskinavdelning där digitalisering och automatisering är nyckelord.
TIP Alliance
För ett år sedan bildade STOK nätverket TIP Alliance tillsammans med Nöjd AB i Sverige. TIP står för The International Packaging Alliance och målsättningen är att knyta ihop de stora aktörerna i förpackningsindustrin och bilda ett kraftfullt, europeiskt nätverk.
Det är något som kan sägas reflektera företagskulturen hos både Nöjd och STOK, två företag som är mycket resultatdrivna och dynamiska, det ska gå snabbt och resultat ska skapas. Företagen som är med blir starka tillsammans och det kan till exempelvis etablerade långa och starka leverantörsavtal som är till nytta både för företagen i nätverket och för förhandlingspartnern.
– Det här är ett riktigt bra samarbete, säger Martin Frederiksen. Nätverket växer och nu har vi medlemsföretag på Island, i Tjeckien och Österrike. Vi har många företag som vill vara med, men vi är väldigt kritiska i vårt urval.
– Det vi har bygger på öppenhet, vi vill bara ha medlemsföretag som har det i sitt DNA, man ska bidra med kunskap och utveckling, säger Martin Frederiksen.
Representerar Robopac
Inom förpackningsmaskiner är STOK riktigt stora på sträckfilmsmaskiner. Italienska Robopac Machinery är en världsledande tillverkare av sträckfilmsmaskiner och utrustning och med dem har man ett väl etablerat samarbete. På den danska marknaden har man tretusen femhundra halvautomatiska maskiner ute och cirka tvåhundrafemtio helautomatiska och därmed dominerar man den danska marknaden.
– Viktigt för oss på maskinsidan är att kunna ge bra service. Vi har ett serviceteam som är ute på vägarna och kan ge snabb service, Danmark är inte ett land med stora avstånd. Jag vill påstå att vi är nordiska mästare på sträckfilmsmaskiner, säger Kent Juul Simonsen som är teknisk chef.
– Det handlar om allt från små maskiner till stora anläggningar för miljontals kronor.
– Vi säljer bara maskiner som vi kan serva själva, vi vill inte vara beroende av att servicetekniker ska flygas in från utlandet.
Alla maskiner som satts på den danska marknaden sedan år 2017 har en mjukvara som heter AirConnect och som man utvecklat tillsammans med Robopac. Via denna kan kunde ha total kontroll på sina maskiner, den talar om när det behövs service, vad som är fel om något händer och för statistik över produktionen. Om det är OK för kunden kan STOK ges tillgång till denna information också.
– När pandemin slog till var vi inte inne mycket på e-handeln, men vi såg snabbt vad som hände på marknaden. Det ledde till att vi etablerade ett samarbete med italienska Panotec som utvecklat en maskin, Opera, som skannar det som ska packas och sedan producerar en storleksmässigt perfekt förpackning som produkten packas i automatiskt.
– Det är en maskin som spar mycket arbetskraft och är bra för miljön genom att förpackningarna inte blir större än vad som är absolut nödvändigt. Vi har agenturen för Skandinavien för den här lösningen men får sälja även i Finland.
Det finns två Opera på den danska marknaden så här långt och en till är på väg ut enligt Kent Juul Simonsen. Den är för stor att ta med sig till Scanpack, men den som är intresserad kan ta del av möjligheterna via en uppkoppling från montern till Panotec i Italien.
Testcenter för transportsäkring
En absolut nyhet som STOK levererar just nu är en satsning på tester av transportsäkring. Att designa en förpackning är en sak, sedan handlar det om logistik, att få förpackningen på pallen, att optimera pallasten och att optimera transporten via lastbil eller container. Det kan företaget ta hand om, men nu tar man ett steg till.
– Vi är bra på att transportsäkra emballage, säger Kent Juul Simonsen, och det kan många andra också. Vi kan optimera sträckfilmen och ändå bevara stabiliteten i lasten, men vi vill kunna visa det tydligare. Därför har vi etablerat ett testcenter i Vejle där vi kan testa laster och certifiera i enlighet med EUMOS, det vill säga på europabasis.
– Så vitt vi vet är vi den enda distributör som investerar i detta, annars brukar det vara producenterna, men nu kan kunden testa oberoende av producenten.
Lager åt kunden
Kim Jørgensen är försäljningschef för den del av verksamheten som producerar emballage och där ingår även till exempel sträckfilm, tape och wellpapp.
– Som grossist är vi störst i Danmark. En specialitet är att vi kan leverera förpackningar från en dag till en annan, säger han. Vi har många kunder som söker logistiklösningar och vi kan hålla lager åt dem som de kan avropa från. De riskerar aldrig att stå utan förpackningar genom det, berättar han.
– Vi är mycket aktiva mot våra kunder och ser till att de får en optimerad process, från design till leverans. Det är viktigt att vår kund ska vara säker på att man i sin tur levererar en hållbar lösning till sin kund.
– För närvarande är det rätt mycket diskussionen om void, ska det till exempel vara plastkuddar eller papper? Vi hjälper till att räkna fram den miljömässigt optimala lösningen vilket ibland är överraskande för kunden.
Ser på Sverige
I Vejle finns STOK Display & POS och namnet säger vad det handlar om. Under ledning av Michael Søndergaard producerar man skyltar och olika hjälpmedel till försäljning, antingen via flexotryck eller digitalt.
– Vi kan erbjuda offsettryck också, men vi har ingen egen press för det. Vi har underleverantörer när det behövs, men ofta handlar det inte om så stora serier att man behöver köra offset, berättar Michael Søndergaard.
– Vi har två digitala pressar, båda från swissQprint. Den första köpte vi för tolv år sedan och den fungerar fortfarande utmärkt. Sedan jobbar vi naturligtvis med skärbord och tar hand om allt från produktion till leverans till kundens kund. Vi jobbar med några av de riktigt stora varumärkena i Danmark. Sverige är för övrigt ett land som vi kommer at fokusera mer på i framtiden, och Scanpack kan bli en lämplig start för det.
Från vänster: Michael Søndergaard, Martin Frederiksen, Kim Jørgensen och Kent Juul Simonsen.
Du hittar STOK i monter B06:02 på Scanpack.