”The new luxury” – vad betyder det? Pearlfisher förklarar

Begreppet lyx håller på att omdefinieras, framför allt av en yngre köpstark målgrupp. De värdesätter teknik och upplevelser i allt högre grad och på bekostnad av traditionella lyxvaror som till exempel smycken, klockor och väskor. Vad innebär detta och vad har det för betydelse för förpackningsbranschen? Vi frågade Pearlfishers Strategic Creative Director som arbetar med många kunder inom premiumsegmentet om hur han ser på detta.

 

Pearlfisher har nyligen etablerat sig i Köpenhamn och Scanpackteamet träffade Jesper von Wieding Strategic Creative Director. Jesper har över 25 års internationell erfarenhet och har vunnit mängder av priser. Han sitter sedan länge i styrelsen för Design Denmark och är initiativtagarna till Creative Circle, Danmarks mest prestigefulla pris inom reklam-, design- och digitala medier.

 
Definitionen av lyx genomgår en stor förändring. Vad är det som sker?
Enligt Jesper handlar det om en ansvarskänsla och att tänka ”less is more” utifrån ett CSR perspektiv. En modern betraktelse av lyx är att veta vad du har behov av och välja det. Inte mer. Varan eller upplevelsen ska spegla dig, ditt intellekt och vad du står för. Det blir också viktigare att företaget du handlar av arbetar på ett hållbart och medvetet sätt, att de visar på en ”point of difference” både socialt och miljömässigt. Det överdådiga skapar mest ett stort ”Varför?” och känns ofta gammalmodigt här i Skandinavien.

 
Hur påverkar detta förpackningen?
Tidigare skulle premiumförpackningar använda det dyraste materialet, ha det mest exklusiva trycket och så mycket ”bling” som möjligt men så är det inte längre och det är framför allt den yngre generationen som har ett annat förhållningssätt. En tydligare medvetenhet har vuxit fram.  Produkten, dess funktion och vad den säger om användaren är viktigast och emballaget ska spegla det. Konsumenterna vill ha kvalitet och funktion inte enbart ett prestigefullt varumärke.
Jesper fortsätter med att -Vi på Pearlfisher ser oss som en partner till uppdragsgivaren och vi deltar i hela arbetsprocessen som även inkluderar själva produktutvecklingen.  Ett team kan då bestå av byrå, varumärkesägare och förpackningsbolag. När vi arbetar ihop och kan komma igång med den gemensamma processen tidigt blir resultatet också allra bäst. Vi vill visa att man kan effektivisera genom god design och också skapa en wow-känsla.
Man talar om en ”faktisk effekt”, en ”önskad effekt” och slutligen en ”upplevd effekt”. Den senaste, hur slutkonsumenten upplever produkten är den viktigaste. Kampen om kunden kommer att ske på sociala medier och i butikshyllan, inte genom annonser och nyhetsbrev.