Programmet nedan visar samtliga programpunkter 2018 på alla våra scener. Filtrera till höger för att välja efter scen och tema.
-
Filtrera på Ämne
-
Filtrera på Scen
Inga programpunkter matchade.
tisdag
23 oktober
10:45 - 13:20
PACK@lunch: Ett val som gör skillnad
Ett val som gör skillnad
Vissa val betyder mer än andra. Några kan vara helt avgörande. För att välja rätt behövs kunskap. När du vet vad du vill blir valet lättare.
Materialvalet till en förpackning är kritiskt. Det påverkar funktionaliteten, från produktion till konsument. Det ger produkten personlighet och förmedlar en känsla när du ser och håller den i din hand. Betydelsen av att välja rätt material har ökat i betydelse. Det handlar om hållbar utveckling, att skapa förtroende och erbjuda verkligt värde. Det här vill vi prata med dig om. Välkommen till PACK@lunch, med mingel och inspirerande intervjuer av gäster på scen.
Gäster: Anna Möller, Category Director Spirits & Beer, Altia, som brinner för att damma av varumärken på nedgång och vända utvecklingen till rising stars. Ian Schofield, Own Label and Packaging Manager, Iceland Foods, som började inom förpackningsområdet med att föra in plast överallt och nu, 40 år senare, ägnar all kraft åt att ta bort den.
Moderator: Per-Stefan Gersbro
Värdar: Jessica Tommila, Manager, Iggesund Academy och Fredrik Lisinski, Regional Sales Manager, Iggesund Paperboard
Tid: tisdag 23 oktober, med registrering från kl 10.45.
Plats: J-lounge
OBS! Presentationer på engelska
- Scen:
- Speakers Stage
23 oktober
11:00 - 12:00
Systematic packaging development
Why waste your money? Too much packaging results in waste an unnecessary cost and too little packaging results in damaged products, which in a worst-case scenario results in replacement costs and unhappy customers. An optimized packaged-product that takes advantages of a robust product design is the desired solution. Learn how to use Systematic packaging development in 6 steps to reach an optimum solution that takes into account the weaknesses of the product, the hazards of the distribution environment and the characteristics of the packaging materials.
- Scen:
- Scanpack Academy
- Tema:
- Material
23 oktober
11:30 - 11:55
Varumärkens intresse av digitaltryck – behovet av att tänka annorlunda
Christian Menegon kommer att tala om vad digitaltryck kan göra för varumärkesägare och de framtida möjligheter som finns inom området. Christian belyser hur varumärken kan utmana gamla vanor och processer med den digitala trycktekniken, och vad man ska göra annorlunda för att verkligen dra nytta av de möjligheter som digitaltryck medför.
- Scen:
- Visutech Digital Academy
23 oktober
12:00 - 12:25
Digital printing, the future for brand owners… today!
- Scen:
- Visutech Digital Academy
23 oktober
12:00 - 13:00
Dumping Plastic: How Creativity Can End Our Toxic Relationship with Single-Use Plastic
We know plastic is killing our planet—and while the future may seem bleak, it doesn’t have to be. Package designers, brands, and manufacturers have the power to design the packaging of tomorrow. To do that, though, we must start today. Dieline, the world’s premiere resource for packaging design, can show what the future of sustainable brands can be from companies that already make it a priority and have flourished with loyal customers as a result. There’s no doubt about it: the end of single-use plastic packaging is the future of our world. Not only is sustainable packaging a responsibility for every manufacturer and consumer, but we can show you it’s also an incredible business opportunity.
- Scen:
- Superbrandscenen
23 oktober
13:00 - 14:00
Intelligent Packaging – digital connectivity for better experience and efficiency
Connect and communicate. Digitalise and differentiate. Breakthrough technologies are starting to put the power of data into packaging – and into the hands of consumers and to brand owners. Different software and connectivity services will enable even today different future for us. What is coming and how we can utilize it already now.
- Scen:
- Scanpack Academy
- Tema:
- Material
23 oktober
13:00 - 13:55
Print Different
Alon Bar-Shany har han haft det globala ansvaret för HP Indigo sedan 2004. Han ansvarar för alla aspekter av utveckling, marknadsföring och distribution av HP Indigo-lösningar till över 4 tusen kunder i 120 länder.
- Scen:
- Visutech Digital Academy
23 oktober
13:20 - 13:35
Making plastics circular – Danone’s challenges and initiatives
In the context of the EU Plastics Strategy, proposed taxation of single-use plastics and broad consensus that urgent action is required on packaging waste in the environment, Philippe describes the multi-faceted challenges involved in aligning resource-efficient, functional packaging with the circular economy. He sets out some of the solutions considered and initiatives undertaken by Danone, including chemical recycling technology, adopting alternative packaging materials, and the concrete work underpinning commitments such as the Evian Pledge to become a 100% circular brand by 2025.
- Scen:
- Superbrandscenen
- Tema:
- Sustainability
23 oktober
13:30 - 14:30
Bioplastsamtal - Utredningen kring en mer hållbar plastanvändning
- Scen:
- Speakers Stage
23 oktober
13:30 - 14:30
Bioplastsamtal - Biomaterial i sjukvården – Vad gör vi idag och imorgon?
- Scen:
- Speakers Stage
23 oktober
13:30 - 14:30
Bioplastsamtal - Vad är bioplast – Varför bioplast – Vad har de för egenskaper – Var används de?
Bioplasterna är framtidens plastmaterial redan i dag och intresset och användningen ökar snabbt inom områden som till exempel förpackning, jordbruk, gastronomi, konsumentelektronik och bilindustrin.

- Scen:
- Speakers Stage
23 oktober
13:35 - 13:50
The first supermarket to eliminate plastics
In 2018 Iceland Foods announced that it would become the first supermarket to entirely eliminate plastics from its private label packaging. Ian shares the reasoning behind this bold move, and discusses the packaging development challenges the retailer now faces to replicate the functionalities of plastics – as well as some of the innovative materials Iceland is exploring.
- Scen:
- Superbrandscenen
- Tema:
- Sustainability
23 oktober
13:50 - 14:05
Transforming the UK Plastics Packaging Sector
WRAP launched the UK Plastics Pact, a cross-industry collaboration taking actions to eliminate problematic or unnecessary single-use packaging items through redesign, innovation or alternative re-usable delivery models. Norah shares the progress from 97 members and partners who are at the forefront of generating fundamental changes to the way we design, produce, use, re-use, dispose and reprocess plastic packaging by meeting four world-leading targets set for 2025.
- Scen:
- Superbrandscenen
- Tema:
- Sustainability
23 oktober
14:00 - 15:00
Surface modification of packaging materials for perception delivery
Systematic modifications in surface chemistry and/or topography in packaging are often made to improve various properties of the package, e.g. printability, inter-laminate adhesion and barrier properties, etc. Such modifications can also be made on the outside of the package to deliver a desirable perceptual response to the consumer’s hand, which may affect the willingness to purchase the product. In this talk, we will present possible ways to modify surfaces as well as how to study the effect of surface properties on tactile perception.
- Scen:
- Scanpack Academy
23 oktober
14:05 - 14:20
Packaging sustainability: Ambition 2030 and importance of partnerships
Having accomplished many of its 2020 sustainability goals ahead of schedule, P&G has this year released its new Ambition 2030. Gian talks about the implications for packaging and the challenges P&G will grapple with to make the necessary progress on packaging waste at the same time as minimising the overall environmental footprint of packaged products. He will introduce P&G’s collaborative strategy for identifying and developing new technologies. This includes tracer and digital watermarking for improved sorting being worked on within New Plastics Economy, opaque and difficult to recycle PET containers (including plastic aerosols) being worked within Petcore Europe, and other initiatives that will help the full packaging value chain and the brand owner meet the new set of objectives
- Scen:
- Superbrandscenen
- Tema:
- Sustainability
23 oktober
14:20 - 14:35
The most sustainable packaging is not always what you think
It’s crucial to see the whole picture. Wrong decisions can be taken by looking with a narrowed field of vision at short-term benefits and one-shot technological horizons. It’s about consumer and business dilemmas regarding packaging and its whole impact in the value and supply chains. The war against plastic was lost with consumers a long time ago, and the good question is why? it seems to be too late for food and food services items but what are the consequences for all segments? Jocelyne will look at questions such as.
· Is it sustainable to remove all plastic packaging in the food & beverage segment? · Could the pharma & medical products be efficient and healthy for people without plastic? · Should we avoid plastic in transport packaging for e-commerce? · How to make the right decision about packaging choice? · How to make the right decision about packaging choice?
- Scen:
- Superbrandscenen
- Tema:
- Sustainability
23 oktober
14:30 - 15:00
Trä ett supermaterial för kraftiga exportförpackningar – beställning, tillverkning och hantering för bästa resultat
Trä är ett fantastiskt material som har sin självklara plats i den cirkulära ekonomin. För att skicka exportera varor krävs skyddande förpackningar som också kan återanvändas och återvinnas. För tunga, stora, oregelbundna industriprodukter är trä ett lämpligt material som passar både för återkommande och nya mått. Vad behöver man tänka på som beställare av ett emballage för en tung och / eller värdefull produkt som ska användas i närheten eller på andra sidan jordklotet? Vad är viktigt att tänka på vid frakt på väg, sjö eller flyg? Vilka standardiserade system finns? Hur ser regelverken kring återvinning ut inom EU?
- Scen:
- Speakers Stage
23 oktober
15:00 - 15:25
Gyllene effekter - på silvrig yta
Steven Widlic från Printhouse i Oslo och Thomas Jansson, Iggesund Paperboard, berättar om trender inom digitaltryck med utgångspunkt från ett samarbete som lett fram till lanseringen av Metalprint Digital. Deras samarbete vid utveckling och testning ledde i sin tur fram till att det första referensobjektet blev en mycket uppmärksammad förpackning i form av en guldtacka. Det är dessutom ett gott exempel på hur samarbete med olika kompetenser kan snabba på tiden från produktidé till marknadsdebut.
- Scen:
- Visutech Digital Academy
23 oktober
15:00 - 15:30
Sulapac® - ecological material innovation replacing plastic
Global plastic waste issue needs new solutions. How new material innovation can help brand owners and manufacturers to replace plastic?
- Scen:
- Speakers Stage
23 oktober
15:30 - 16:00
Standarder hjälper dig klara miljökraven för förpackningar
Nya miljökrav, nya standarder – var med och påverka!
- Scen:
- Speakers Stage
onsdag
24 oktober
09:15 - 10:00
The pursuit of the perfect coffee packaging
25 years ago, Löfbergs was first in Europe was to remove aluminium from the packaging. Since then, the family-owned coffee roaster has continued to develop more climate-smart solutions. Listen to the story of a packaging pioneer, now aiming to only use recycled and renewable materials.
- Scen:
- Superbrandscenen
- Tema:
- Hållbarhet /:: Material
24 oktober
10:00 - 11:00
Fiber based packaging materials are on a move
Driven by the increasing awareness that plastics is not always the answer, molded pulp are back with anything from complicated hybrid bottles to new inventive trays while corrugated board/cartons see renewed growth. In this talk emerging challenges, recent trends and the development of next generation of fiber-based packaging will be presented.
- Scen:
- Scanpack Academy
- Tema:
- Material
24 oktober
10:00 - 11:00
Digitalization in Food and Beverage – What is it and why should I care?
What is happening in the food & beverage sector? What is this digitalization that everybody is talking about, why is this happening now and how will it affect me? Topics such as internet of things (IoT), Industry 4.0, cloud computing, artificial intelligence etc will be explained and the relevance to food & beverage industry will be discussed.
- Scen:
- Superbrandscenen
- Tema:
- Smart Industry
24 oktober
10:30 - 11:00
Tap into the subconscious shopper mind
95% of our thoughts, including purchase decisions, take place in our subconscious mind. Imagine if you as a marketer or brand owner could get direct and un-biased access to your consumers’ subconscious thoughts, in real-time. Learn about how to measure variables like stopping power, motivation index and purchase intent – while reducing the biases inherent when asking consumers about their opinion. Smurfit Kappa with partners generates vital insight to why shoppers prefer some products or packaging over others!
- Scen:
- Speakers Stage
24 oktober
10:30 - 10:55
Gyllene effekter - på silvrig yta
Steven Widlic från Printhouse i Oslo och Thomas Jansson, Iggesund Paperboard, berättar om trender inom digitaltryck med utgångspunkt från ett samarbete som lett fram till lanseringen av Metalprint Digital. Deras samarbete vid utveckling och testning ledde i sin tur fram till att det första referensobjektet blev en mycket uppmärksammad förpackning i form av en guldtacka. Det är dessutom ett gott exempel på hur samarbete med olika kompetenser kan snabba på tiden från produktidé till marknadsdebut.
- Scen:
- Visutech Digital Academy
24 oktober
11:00 - 12:00
Sustainable innovations for a better future
Today's consumers are more environmentally conscious than ever, and the whole society is aiming for a more sustainable development. This puts high demands on a company’s product development. Simon Boas Hoffmeyer, Sustainability Director at Carlsberg Group, explains how Carlsberg works strategically to meet these new requirements, with a new industry leading sustainability programme, and with the development of sustainable packaging innovations.
- Scen:
- Superbrandscenen
- Tema:
- Sustainability
24 oktober
11:00 - 11:30
FoodTech - Designing innovative food production lines
Every day is a fight to lower the production costs and increase production efficiency. How do you design a high performance production flow that delivers results? FlexLink will present how we help food manufactures increase line OEE and gain production volume. Stop by and learn more.
- Scen:
- Speakers Stage
24 oktober
11:00 - 11:25
Digitala utmaningar för läkemedelsförpackning och potentiella lösningar i försörjningskedjan
- Scen:
- Visutech Digital Academy
24 oktober
11:30 - 12:00
Helheten förenklar, säkrar din leverans och tryggar din kommunikation
- Scen:
- Speakers Stage
24 oktober
11:30 - 11:55
The wonderland of digital print
Hadar leder den kreativa verksamheten in-house hos HP Indigo. Hon arbetar med designers och prepress-experter som designar och utvecklar kampanjer specifikt för HP Indigo-kunder och som med Indigo LEP-teknikens unika funktioner skapar förmånlig marknadsföring anpassad för millennie- och z-generationerna.
Genom att utbyta designkoncept och applikationsidéer med tryckerier över hela världen, är Hadar i framkant när det gäller applikationsutveckling för digitalt tryck.
En av hennes skapelser är mjukvaran för variabeldesign HP SmartStream Mosaic, som är den grafiska motorn bakom många varumärkeskampanjer, som Coca Cola Extraordinary, OREOs semesterkampanj och Amarulas kampanj Save the Elephants. Innan hon började på HP Indigo, arbetade Hadar som kreativ och produktionschef för ledande högteknologiska företag som Comverse och Telmap. Dessförinnan ägde hon ett eget grafiskt företag.
- Scen:
- Visutech Digital Academy
24 oktober
12:00 - 13:00
Bioplastsamtal - Svensk Dagligvaruhandel ställer om till biobaserade och cirkulära förpackningar
Representanter från Svensk Dagligvaruhandel ger sin syn på framtiden och sin färdplan.

- Scen:
- Speakers Stage
24 oktober
12:00 - 13:00
Bioplastsamtal - Förnybar råvara, ett enkelt val för konsumenten
- Scen:
- Speakers Stage
24 oktober
12:00 - 13:00
Turbo Talks
Turbo Talks är ett nytt inslag på Scanpack, på Superbrandscenen kommer flera start-ups och innovativa lösningar presenteras under snabba pitchar på två minuter, när klockan stannar är tiden slut.
- Scen:
- Superbrandscenen
24 oktober
13:00 - 14:00
Brand owners interest in digital printing - the need to think differently!
This session from HP will illustrate how and why consumers push brand owners to use new technologies, and how the package decoration will remain the connecting element between them. Digital printing by HP plays an active role in such connection, and keeps on evolving to serve this trend even more closely. The speech will also talk about some of the places that brand will need to revisit in their operations to fully enjoy these new possibilities.
- Scen:
- Superbrandscenen
- Tema:
- Digital print
24 oktober
13:30 - 14:00
Hållbarhet med rätt förpackning - vad betyder det?
Många gånger pratas det om att vi måste bli mer miljömedvetna gällande förpackningar, men vad innebär det egentligen? Är det materialet i sig, är det minskning av material, gäller det att förlänga hållbarheten? Kompostering eller biologiskt nedbrytbart? Är marknaden beredd att betala för det? Vilka yttre förutsättningar finns det som exempelvis återvinning av material? Här finns många frågor att besvara, men i slutändan gäller att det är en samverkan mellan Handeln, regering, marknaden och konsumenter. Detta kommer OPEA att försöka belysa under Scanpack 2018!
- Scen:
- Speakers Stage
- Tema:
- Sustainability
24 oktober
14:00 - 15:00
Nature’s smart material – The power of a tree
Seminariet belyser hur framtidens förpackningsmaterial kan se ut och hur skogen kan användas på bästa sätt. Den röda tråden ligger i att hitta rätt användning för rätt del av trädet och dess komponenter. Utmaningen är att upptäcka och bemästra egenskaper som tidigare processer inte beaktat. Då finns ingen färdig och stabil process att tillgå - allt behöver utvecklas och förnyas.På lång sikt är målet att ersätta allt mera fossilt material med förnyelsebart. Man strävar också efter återanvändning, tryckpapper och well är två exempel på detta. Att skapa kopplingar mellan olika innovationer och kunskaper inom Stora Enso är väsentligt för förnyelse av produktportföljen. Enligt Mikael har han det mest intressanta jobbet på Stora Enso som han gärna talar om!
- Scen:
- Superbrandscenen
- Tema:
- Material
24 oktober
14:00 - 15:00
Integrated electronics in packaging
Imagine a packaging material that senses it´s surroundings and communicates with the outside world. We are exploring what possibilities the integration of active materials inside a paper can open. Here, we will discuss both how to add the active materials in the papermaking process and future applications.
- Scen:
- Scanpack Academy
- Tema:
- Material
24 oktober
14:00 - 15:00
Usability for packaging design – for better easiness to use and understand
Product packaging is made for an unspecified large number of people and the usability such as an easiness to use and understand shall be highly demonstrated.
With the packaging design, brand, shape, and how they are displayed, consumers perform their purchasing behaviour of preferred products based on their instant perception. Primary goal of the usability is to convey the attractiveness of a product to consumers – as the one engaging in packaging design, it is a key that the design specification is easy to produce and understand during the production process after designing of the packaging.
This year 2018, Sweden and Japan celebrate 150 year of diplomatic relation. Sweden and Japan are both forest rich countries and advanced in product packaging design in sustainable way. Packaging designers from both countries will discuss how we can create the usability for packaging design.
- Scen:
- Speakers Stage
24 oktober
14:30 - 14:55
Sustainable innovations for a better future
Dagens konsumenter är mer miljömedvetna än någonsin, och hela samhället strävar efter en mer hållbar utveckling. Det ställer höga krav på företagets produktutveckling. Simon Boas Hoffmeyer, hållbarhetsdirektör hos Carlsberg Group, förklarar hur Carlsberg arbetar strategiskt för att möta dessa nya krav, med ett nytt industriledande hållbarhetsprogram och med utvecklingen av hållbara förpackningsinnovationer.
- Scen:
- Visutech Digital Academy
24 oktober
15:00 - 16:00
Delighting shoppers and consumers in a changing world
• Future outlook and the role of packaging • Designing for people and what matters to them • Making packaging a substantial touchpoint to create meaningful connections between your brand and your consumers
- Scen:
- Superbrandscenen
- Tema:
- Design/Branding
24 oktober
15:00 - 15:55
Print Different
Alon Bar-Shany har han haft det globala ansvaret för HP Indigo sedan 2004. Han ansvarar för alla aspekter av utveckling, marknadsföring och distribution av HP Indigo-lösningar till över 4 tusen kunder i 120 länder.
- Scen:
- Visutech Digital Academy
24 oktober
16:00 - 16:45
Transforming the Packaging industry
The packaging market is entering our next important transmission. Perhaps we’ll see a flip of the entire market that changes it inside and out. It’s exciting times in a very exciting part of the business world. The packaging market is ready – are you?
Within the supply chain, things will happen fast as the market grows, turns digital, and packaging becomes the most important marketing tool around. This market is probably one of the best transformation opportunities of its kind with an endless number of new possibilities.
New digital technology will play a big part in the transformation and originates from the commercial print market that transformed in our last low economy. Jan-Olof Jungersten has over 30 years of experience in the graphic industry. The transformation in packaging will be his fifth professional transformation after the mobile phone, home computer, satellite-TV, and commercial print.
During Scanpack his book “Transmission” is released, in which he examines and reveals his thoughts about the packaging industry transformation. Jan-Olof Jungersten is the CEO and founder of Visutech, which is one of the largest suppliers of digital production solutions for the professional graphic industry in the Nordics. The Visutech HQ is based in Gothenburg with operations in Sweden, Norway, Denmark, and Finland.
- Scen:
- Visutech Digital Academy
- Tema:
- Customer Insights /:: Tryck
torsdag
25 oktober
10:00 - 11:00
Does it makes sense? Insights from consumer studies
Why does a surface feel pleasant to touch, and how is this connected to design and choice of materials? What constitutes good print quality, and what disrupts our impressions? How is packaging handled, and what problems do users encounter? We study how people see, feel, perceive and interact with packaging, graphic products, new materials. Based on the various functions of packaging, we present insights from different research studies. Learn how consumers experience and evaluate packaging, products and (new) material, and how attention and visual processing affect decision-making
- Scen:
- Scanpack Academy
- Tema:
- Material
25 oktober
10:00 - 10:30
Förpackningsmaskinen som automatiskt anpassar kartongens storlek till dess innehåll
För stora förpackningar är både ett miljö- och kostnadsproblem. Axel kommer att berätta om hur man kan spara både pengar miljö och arbete genom att anpassa kartongen efter innehållet - automatiskt!
- Scen:
- Speakers Stage
- Tema:
- Automation
25 oktober
10:00 - 10:25
Varumärkens intresse av digitaltryck – behovet av att tänka annorlunda
Christian Menegon kommer att tala om vad digitaltryck kan göra för varumärkesägare och de framtida möjligheter som finns inom området. Christian belyser hur varumärken kan utmana gamla vanor och processer med den digitala trycktekniken, och vad man ska göra annorlunda för att verkligen dra nytta av de möjligheter som digitaltryck medför.
- Scen:
- Visutech Digital Academy
25 oktober
10:15 - 11:00
The wonderland of digital print
Hadar leder den kreativa verksamheten in-house hos HP Indigo. Hon arbetar med designers och prepress-experter som designar och utvecklar kampanjer specifikt för HP Indigo-kunder och som med Indigo LEP-teknikens unika funktioner skapar förmånlig marknadsföring anpassad för millennie- och z-generationerna.
Genom att utbyta designkoncept och applikationsidéer med tryckerier över hela världen, är Hadar i framkant när det gäller applikationsutveckling för digitalt tryck.
En av hennes skapelser är mjukvaran för variabeldesign HP SmartStream Mosaic, som är den grafiska motorn bakom många varumärkeskampanjer, som Coca Cola Extraordinary, OREOs semesterkampanj och Amarulas kampanj Save the Elephants. Innan hon började på HP Indigo, arbetade Hadar som kreativ och produktionschef för ledande högteknologiska företag som Comverse och Telmap. Dessförinnan ägde hon ett eget grafiskt företag.
- Scen:
- Superbrandscenen
- Tema:
- Tryck
25 oktober
10:30 - 10:55
Materialsvinn, producentansvar och teknik som kan hjälpa oss nå våra miljömål
- Scen:
- Visutech Digital Academy
25 oktober
10:30 - 11:00
Helautomatisk packlinje med ABB-robotar för kraftig expansion
Resan från en god affärsidé med lösvikt-plocksallad i butiken med manuell packning till att investera i en helautomatisk packlinje med ABB-robotar och med hjälp av den lösningen kraftigt expandera på sin marknad.
- Scen:
- Speakers Stage
25 oktober
11:00 - 12:00
Konsten att bygga varumärken genom förpackningsdesign
- Scen:
- Scanpack Academy
25 oktober
11:00 - 12:00
e-commerce packaging trends & its future
Marlena will introduce the audience to insights of e-commerce packaging, its performance & consumer requirements and trends of the future of packaging in a multichannel environment.
- Scen:
- Superbrandscenen
- Tema:
- E-commerce /:: Trends
25 oktober
11:00 - 11:25
Digital printing, the future for brand owners… today!
- Scen:
- Visutech Digital Academy
25 oktober
11:00 - 11:30
Hur designar man lätthanterliga förpackningar?
Alla har vi någon gång irriterat oss på förpackningar som är svåra att öppna och krångliga att använda. Nio av tio konsumenter har dessutom skadat sig på en förpackning.
Det här seminariet vänder sig till dig som, på ett eller annat sätt, har inflytande i utvecklingen av konsumentförpackningar och vill få inblick i hur man kan göra dem lätta att använda. Den nyutgivna boken “Öppna dig! Handbok i design av lätthanterliga förpackningar” presenteras. Du får också veta hur Reumatikerförbundet mäter hanterbarheten för att ni ska kunna få ”Easy to use”-märkning på era förpackningar.
- Scen:
- Speakers Stage
25 oktober
11:30 - 12:00
Hållbarhet med rätt förpackning - vad betyder det?
Många gånger pratas det om att vi måste bli mer miljömedvetna gällande förpackningar, men vad innebär det egentligen? Är det materialet i sig, är det minskning av material, gäller det att förlänga hållbarheten? Kompostering eller nedbrytbart? Är marknaden beredd att betala för det. Vilka yttre förutsättningar finns det som exempelvis återvinning av material. Här finns många frågor att besvara men i slutänden gäller att det är en samverkan mellan Handeln, regering, marknad och konsumenter.
- Scen:
- Speakers Stage
- Tema:
- Hållbarhet
25 oktober
11:30 - 11:55
What's cooking? Aktuella trender och händelser i förpackningsbranschen!
Tidningen nord emballages chefredaktör Bo Wallteg ser på förpackningsmarknaden.
- Scen:
- Visutech Digital Academy
25 oktober
12:00 - 13:00
Requirements and legislation of Food Contact Materials (FCM)
What kind of requirements do a package intended for food contact need to fulfil before it is released into the market? What kind of information and knowledge are necessary to have in order to be able to ensure safety of a packaging? In this talk, we will present the current requirements and legislation, discuss the recent development and the challenges within FCM.
- Scen:
- Scanpack Academy
25 oktober
12:00 - 13:00
Bioplastsamtal - Vad kan vi göra bioplast av och med vilka tekniker
Presentation av alternativa fossilbaserade råvaror. Vi reder ut vad nyckelbegrepp så som nedbrytbart och förnybart egentligen betyder.

- Scen:
- Speakers Stage
25 oktober
12:00 - 13:00
Bioplastsamtal - The way to renewable packaging – every step matters
- Scen:
- Speakers Stage
25 oktober
12:00 - 13:00
Bioplastsamtal - Packaging Solutions in the Sustainable Resources Oriented Market
Packaging Solutions and Opportunities in the Sustainable Resources Oriented Market with new Bio-resin - bio-based and biodegradable plastics.

- Scen:
- Speakers Stage
25 oktober
12:00 - 13:00
Turbo Talks
Turbo Talks är ett nytt inslag på Scanpack, på Superbrandscenen kommer flera start-ups och innovativa lösningar presenteras under snabba pitchar på två minuter, när klockan stannar är tiden slut.
- Scen:
- Superbrandscenen
25 oktober
13:00 - 14:00
New business models for automation roadmap in the digital innovation era. “How to integrate new technology with existing manufacturing automation landscape in order to increase flexibility and reduce time to market”.
One of the most important and common challenge of Industry 4.0 program implementation is the capability to integrate existing technology and digital asset with current and future business model. We’ll focus on some business case and how we are working on that. (For example the use of Augmented Reality tools on existing and new equipment). The other main area of focus will be the expectation on existing suppliers and partners, how to collaborate in test and learn, joined development and how to create synergy on a win-win approach.
- Scen:
- Superbrandscenen
- Tema:
- Smart Industry
25 oktober
13:00 - 14:00
Innovative e-commerce packaging
The online retail landscape is becoming increasingly fragmented and with more demanding consumers. Never has it been more important to minimise pain-points and maximise customer value. Learn from exclusive customer insights how innovative and intelligent packaging can drive digital transformation, improve customer experience and spearhead leaner e-commerce operations.
- The changing face of online consumers – what’s the role of packaging?
- Innovative packaging designs to drive value for consumers and e-tailers
- In-depth study on e-shoppers packaging behavior
- Scen:
- Speakers Stage
- Tema:
- e-commerce packaging
25 oktober
13:00 - 14:00
Intelligent Packaging – digital connectivity for better experience and efficiency
Connect and communicate. Digitalise and differentiate. Breakthrough technologies are starting to put the power of data into packaging – and into the hands of consumers and to brand owners. Different software and connectivity services will enable even today different future for us. What is coming and how we can utilize it already now.
- Scen:
- Scanpack Academy
- Tema:
- Material
25 oktober
13:30 - 13:55
Broby Grafiska bidrar till konkurrenskraft
Per kommer att prata om hur Broby grafiska bidrar till att utveckla branschen.
Det finns stort intresse från ledande varumärkesägare (t.ex. Nestlé, Adidas, Cloetta) för Brobygrafiskas studerande i skarpa projekt och skolan vinner priser som PIDA och Pro Carton.
Broby grafiska har i år utbildat 1664 KY-och Yrkeshögskolestuderande som nu arbetar på designbyråer, hos konverterare, på IKEA och många andra förpackningsrelaterade företag.
Språk: Svenska
- Scen:
- Visutech Digital Academy
25 oktober
14:00 - 14:30
Trä ett supermaterial för kraftiga exportförpackningar – beställning, tillverkning och hantering för bästa resultat
Trä är ett fantastiskt material som har sin självklara plats i den cirkulära ekonomin. För att skicka exportera varor krävs skyddande förpackningar som också kan återanvändas och återvinnas. För tunga, stora, oregelbundna industriprodukter är trä ett lämpligt material som passar både för återkommande och nya mått. Vad behöver man tänka på som beställare av ett emballage för en tung och / eller värdefull produkt som ska användas i närheten eller på andra sidan jordklotet? Vad är viktigt att tänka på vid frakt på väg, sjö eller flyg? Vilka standardiserade system finns? Hur ser regelverken kring återvinning ut inom EU?
- Scen:
- Speakers Stage
25 oktober
14:00 - 15:00
Safe Collaboration - Cobots in production
There has always been a trade-off between safety and efficiency in the production industry. Large, fast and powerful cobots need extensive and powerful safety measures resulting in substantial footprints, whilst manual labor has efficiency deficiencies. Could the key to increased efficiency with a small footprint be the collaborative robots?
- Scen:
- Scanpack Academy
- Tema:
- Smart Industry
25 oktober
14:00 - 15:00
How brands can design the lives we want to live
Being a ‘Lifestyle brand’ has become the aspiration of many brands today. But what ‘lifestyle’ actually means - and what we expect it to deliver - is still undefined. So, just how can brands aim to create the desirable lifestyles of the future?
On the agenda is a presentation of our latest pearlfisher Mode report on the future of Lifestyle which identifies the three key cultural shifts which will shape the future of culture, consumers and brands from the next five years to the mid-century.
- Scen:
- Superbrandscenen
25 oktober
14:00 - 14:25
Digitala utmaningar för läkemedelsförpackning och potentiella lösningar i försörjningskedjan
- Scen:
- Visutech Digital Academy
25 oktober
14:30 - 15:00
Helheten förenklar, säkrar din leverans och tryggar din kommunikation
- Scen:
- Speakers Stage
25 oktober
14:30 - 14:55
Packaging initiatives within fresh dairy for sustainable packaging while also creating product differentiation
- Scen:
- Visutech Digital Academy
25 oktober
15:00 - 16:30
Packbridge/Fempack
15:00
Welcome words and Packbridge presentation
Scanpack and Svetlana Eskebaek, Packbridge
15:05
A presentation about the fempack network by members of the steering group.
- Zsófia Réger - Axfood
- Helena Lindh - Tetra Pak
- Sara Bergendorff - Returpack/Pantamera
15.15
How gender equality can increase competitive advantages in the packaging industry
Nina Kask, Up is Down AB
Gender equality unleashes a range of positive financial and development outcomes. Gender equality is at the same time an essential part of sustainable development. Learn how to use gender equality as a tool for business development and how it can be used as a key for companies to be a competitive business partner and employer.
Nina Kask is the founder of Up is Down AB. She works as a consultant helping businesses in various industries implementing gender equality and diversity as tools for business development and social sustainability. Nina also has a profound background within the packaging industry as innovation manager.
15.45
Gender diversity - why and how?
Irja Berntson, Fabrik 5
16.15
From Hashtag to Action
Paula Sundqvist, Swedish University of Agricultural Sciences
16.45
Mingel & champagne
- Scen:
- Speakers Stage
fredag
26 oktober
10:00 - 11:00
Requirements and legislation of Food Contact Materials (FCM)
What kind of requirements do a package intended for food contact need to fulfil before it is released into the market? What kind of information and knowledge are necessary to have in order to be able to ensure safety of a packaging? In this talk, we will present the current requirements and legislation, discuss the recent development and the challenges within FCM.
- Scen:
- Scanpack Academy
26 oktober
10:00 - 11:00
How to create long lasting relationships with consumers!
- Scen:
- Superbrandscenen
26 oktober
11:00 - 12:00
The Swedes are strange…and so am I
I föreläsningen talar Colin Moon om kulturella skillnader i allmänhet och svenska/skandinaviska/nordiska egenheter i synnerhet. Han vänder upp och ner på föreställningar om vad som är normalt beteende i arbetslivet - en nyttig och rolig lektion för svenskar som oftast är övertygade om sin egen vanlighet och normalitet.
- Scen:
- Superbrandscenen
- Tema:
- Inspiration
26 oktober
11:30 - 12:30
Trä ett supermaterial för kraftiga exportförpackningar – beställning, tillverkning och hantering för bästa resultat
Trä är ett fantastiskt material som har sin självklara plats i den cirkulära ekonomin. För att skicka exportera varor krävs skyddande förpackningar som också kan återanvändas och återvinnas. För tunga, stora, oregelbundna industriprodukter är trä ett lämpligt material som passar både för återkommande och nya mått. Vad behöver man tänka på som beställare av ett emballage för en tung och / eller värdefull produkt som ska användas i närheten eller på andra sidan jordklotet? Vad är viktigt att tänka på vid frakt på väg, sjö eller flyg? Vilka standardiserade system finns? Hur ser regelverken kring återvinning ut inom EU?
- Scen:
- Speakers Stage