Hur påverkar regleringar varumärkesägare?

  • onsdag / 23 oktober / 2024
  • 11:30-12:00

Hur påverkas producentledet av nya återvinningsregler när de behöver ställa om för PPWR? Varumärkesägarna Löfbergs och Tine samt förpackningsproducenten OptiPack har alla tre sekellång erfarenhet i sin expertis. Här berättar de om vilka utmaningar som finns idag och vilka möjligheter de ser framåt.

Löfbergs
Löfbergs är ett familjeägt kafferosteri som grundades i Karlstad 1906. Jobbar aktivt med att utveckla miljösmarta lösningar och har senaste 20 åren minskat sin klimatpåverkan med hela 94 %. Använder el från förnybara källor och ökar kontinuerligt andelen förnybart/återvinningsbart förpackningsmaterial. Har som ambition att 2030 vara cirkulära och fossilfria helt utan avfall. Löfbergs finns på 10 marknader i Europa.

TINE
TINE, som funnits sedan 1856, är Norges ledande mejeriproducent. Har tre framträdande roller: som marknadsreglerare, vilket medför skyldigheten att hämta mjölk från alla bönder i Norge, som ett blomstrande mejerikooperativ med över 7.000 kooperativa gårdar, och som kommersiell varumärkesleverantör. TINE har 28 mejerier spridda över Norge, från söder till norr. TINE har en global internationell närvaro som omfattar USA, Storbritannien, Kanada, Australien, Tyskland samt Sverige genom Wernersson Ost.

OptiPack
OptiPack har mer än 100 års tradition inom förpackningsproduktion. Idag är OptiPack AB en ledande aktör på den Skandinaviska förpackningsmarknaden och förser marknaden med högkvalitativa produkter, hög service, toppmodern teknik, lång erfarenhet och stabilitet. Levererar livsmedelsförpackningar, transportförpackningar och produkter till byggnadsindustrier.

Moderator
Jessica Edlom Kommunikatör Paper Province Karlstad Innovation Park
Talare
Madelene Breiling Head of Operational Development Löfbergs
Morten Aas Leder Emballasjeutvikling TINE
Ulrik Fauhlér Managing Director OptiPack AB
Fokusområden
Förpackningstrender
Hållbarhet
Innovation
Lokal
Packaging Plaza level 2
Språk
Svenska