I fokus på Scanpack Talks: hur blir miljömedvetna kunder lojala?

Nya krav på hållbarhet och klimatneutralitet ställer helt nya krav på förpackningar. – Vi ser en trend mot enklare förpackningar, bort från det glassiga och färgstarka, säger Per-Stefan Gersbro som är moderator på Scanpack Talks, där experter och näringslivsprofiler diskuterar de stora utmaningarna.

Det händer mycket inom förpackningsbranschen. På halvdagskonferensen Scanpack Pop-up den 14 september på Svenska Mässan kommer frågan att ställas: Hur kan vi uppnå kundlojalitet samtidigt som vi möter ökade miljö- och hållbarhetskrav? Per-Stefan Gersbro, VD på Paccedo och moderator för Scanpack Pop-up, säger att detta beskriver den utmaning vi står inför.

Ny lag skärper kraven

Den nya lagstiftningen inom EU, PPWR (Packaging & Packaging Waste Regulation), förväntas träda i kraft våren 2024 och kommer att ställa strikta krav på återanvändning och återvinning, där det återvunna materialet verkligen används på nytt, samt avskaffande av onödiga förpackningar och material. Det räcker inte längre att förpackningen skyddar produkten, är attraktiv och kommunicerar ett budskap. Att maximera attraktionskraften kan till och med strida mot de nya kraven.

– Det innebär en ökad utmaning för varumärkesägare som vill uppnå kundlojalitet. Man kan inte längre utforma förpackningar hur som helst. Nu handlar det om att minska komplexiteten och skapa enklare strukturer som blir lättare att återvinna, konstaterar Per-Stefan.

Ju enklare desto bättre

Ju enklare desto bättre, menar Per-Stefan. Som exempel nämner han att varumärkesägare kan tvingas byta ut laminat som innehåller både papper och plast till antingen det ena eller det andra. Dessutom blir intrycket en förpackning ger allt viktigare.

– När det gäller tryck och färger ser vi en trend mot enkelhet. Det behöver inte vara maximalt glassigt och färgstarkt. Det kan faktiskt vara framgångsrikt, både ur miljösynpunkt och kommersiellt perspektiv, att tona ner för att tilltala den miljömedvetna konsumenten.

Under konferensen kommer intressanta profiler att belysa frågan från olika perspektiv. Till exempel kommer Emma Hellqvist, Brand owner manager på Billerud, att fördjupa sig i konsumenternas efterfrågan på hållbara förpackningar och presentera nya rön kring att ersätta konventionella plastförpackningar.

Tankeväckande insikter

Urban Karlstam från strategiska designbyrån Motherland och Katarina Mild, VD på glasstillverkaren Lejonet & Björnen, kommer att tala om hur man vinner konsumenten på en stormig marknad, där nya varumärken och förpackningar introduceras allt snabbare. De kommer att ge insikter om hur människor fungerar och agerar i köpögonblicket.

En annan inblick i konsumentens önskemål kommer från Anna Lilja, projektledare för hållbarhet, och Johanna Smeds, chef för varumärkesdesign, på hamburgerkedjan MAX Burgers. De har en intensiv dialog med sina gäster om förpackningar. Hela snabbmatsbranschen måste tänka nytt eftersom PPWR kräver att varje restaurang med minst 150 gäster per dag ska erbjuda återanvändbara förpackningar som ett alternativ.

Paneldiskussion och mingel

Konferensen avslutas med en paneldiskussion om förpackningens roll för kundlojalitet, där ett antal talare medverkar. Efter seminarieprogrammet följer ett preparty-mingel med förfriskningar och goda möjligheter till nätverkande.

– Jag tycker vi har fått till en väldigt bra mix. Det här bör man inte missa, avslutar Per-Stefan Gersbro.

Läs mer

Läs mer om Scanpack Pop-up och köp biljett »