-
Hem
-
Om Scanpack
-
Händer på mässan
- Utställare
-
Planera ditt besök
-
För utställare
- Biljetter & öppettider
-
Därför ska vi sluta demonisera förpackningsmaterial
Miljöexperten Mark Shayler har designat allt från vägar, gator och kvarter till vitvaror, elektronik och förpackningar. Med utgångspunkt i det egna mottot “det finns inga dåliga material, bara dåliga system” berättar han varför vi befinner oss i en klimatkris. Men framför allt – hur vi tar oss ur den.
Mark Shayler driver Ape, en innovations- och miljökonsultfirma, som utvecklar nya produkter och tjänster för att spara koldioxid och pengar. Han är föreläsare och grundande partner av DO Lectures och DO Workshops och har samarbetat med företag som Coca-Cola, Nike och Samsung Electronics Europe. Han är dessutom gästforskare i hållbar design vid Loughborough University.
I 35 år har Mark Shayler jobbat med att förändra vårt synsätt på hållbarhet och cirkulär ekonomi. Allt han utvecklat och designat är sprunget ur en och samma idé: Felen ligger inte i materialen – de är enbart en del av systemet och ska ses som en helhet. Därför måste vi sluta fokusera på enskilda material, anser han.
– I egenskap av konsument är det lätt att demonisera vissa material istället för att förstå hur hela systemet misslyckas. Ta plast, till exempel. Vi säger att det är riktigt dåligt och ibland rent av katastrofalt. Jag tycker inte att vi ska använda mer plast, men det är ett enkelt, enskilt material som i sig självt varken kan vara dåligt eller bra. Det är sättet vi använder det på, de system vi har för det, som misslyckas, säger Mark Shayler.
“Det är inte Pepsi som slänger plastflaskor i havet”
Enligt Shaylers tes är det snarare våra avfallssystem som misslyckas med att fånga upp det vi använder. Där varierar det så klart från land till land: Vissa länder är mycket bättre än andra, men det ursprungliga huvudproblemet är varken avfallssystemet eller materialet – det är vi.
– Det är inte Pepsi som slänger plastflaskor i havet. Det är vi. Även om vi som konsumenter vill göra rätt, eller åtminstone verka göra rätt, förklarar han.
Där, menar han, kan vi lätt gå vilse bland alla produktsymboler.
– Folk köper en viss sko med ett visst märke eller symbol och tror att de är ekologiskt medvetna. Men koldioxidpåverkan från de skorna är ungefär sju gånger högre än koldioxidpåverkan från den kanske mindre coola men mer miljösmarta skon där tillverkarens fokus faktiskt ligger på hållbarhet.
Mark Shayler säger att vi ofta vill visa att vi är bra människor genom de varumärken vi väljer. Men istället för att verkligen förstå vad som är bäst för miljön, väljer vi en eller två enkla symboler. Det är ett misstag menar han, för om vi ser på det ur ett förpackningsperspektiv är vi snabba att välja återvinningsbara förpackningar som egentligen inte är det.
– Glas är ett exempel. Folk älskar glas eftersom det är återfyllbara, och PET-flaskor eftersom de är återvinningsbara. Men glas är väldigt tungt, vilket innebär att miljöpåverkan av att transportera glasflaskor är massiv. En glasflaska kan väga upp till 500 gram och många tycker att det är trevligt med vin på flaska. Det är det inte, flaskan är bara tung. Så återigen, vi fokuserar på symbolen istället för att titta på hela systemet, säger han.
Design har makten att förändra allt
För att ändra systemet gäller det att tänka i nya banor. Som vinproducenten Swords i Australien har gjort, berättar Mark Shayler. Swords erbjuder nämligen en återbetalning på tre dollar för varje flaska kunden lämnar tillbaka.
Enligt Mark Shayler är design ett av de mest kraftfulla miljöverktyg som kan förändra allt. Att integrera hållbarhet redan i designfasen, istället för senare i marknadsföringsfasen, kan göra stor skillnad. Rätt design, eller snarare smart dito, kan minska produktens miljöpåverkan med upp till 80 procent. Varje euro som investeras i skapandet av en design kan potentiellt spara tusen euro i framtida korrigeringar.
– Jag har ett intressant exempel från mitt arbete med förpackningar för ett företag som tillverkar handtvål. Deras enlitersförpackningar, som står för 80 procent av försäljningen, hade pumpen i botten för att göra tvålpumpen mindre. Jag insåg att detta inte var nödvändigt. Genom att flytta pumpen och göra förpackningen enklare att fylla på, kunde företaget spara över en miljon euro. Det visar hur design kan ha stor påverkan utan att kunden behöver ändra sitt beteende, förklarar han och tar upp ytterligare ett exempel:
– Om vi applicerar det på förpackningsindustrin ser vi plötsligt hur små förändringar kan leda till betydande miljövinster med minimal ansträngning från individen. Som jag nämnde tidigare, design är det mest kraftfulla verktyget för att påverka miljön. Genom att integrera hållbarhet i designprocessen, snarare än att bara fokusera på tekniska CAD-lösningar, kan vi verkligen låta designens fulla potential lysa. På så sätt kan vi lösa många av de problem vi regelbundet stöter på.
Förpackningsindustrins framtid är ljus
Trots utmaningarna förpackningsindustrin står inför ser Mark Shayler hoppfullt på framtiden.
– Det finns många anledningar till att vara glad och hoppfull och jag ser en betydande förändring inom förpackningsindustrin. Alla företag, även de som tidigare inte var kända för hållbarhet, tar sitt ansvar och förbättrar sina förpackningar. Tar bort onödig plast och använder material som passar bättre in i systemet. Även om vi fortsätter att designa elegant och vackert, har vi tagit bort gamla normer. Till och med de största företagen anpassar sig, berättar han.
Design inom förpackningsindustrin är en av de saker Mark Shayler föreläser om under Scanpack. Där kommer han att hålla två inspirerande föreläsningar: förutom den om förpackningsdesign kommer han prata om hur industrin kan gå från att vara problemet till att bli själva lösningen.
– Jag kommer ta er med på en resa genom rädsla, hopp och lugn, kryddad med rytmer från popmusikens guldåldrar: från 1950-talet fram till idag. Jag kommer gå igenom nuvarande trender inom hållbarhet och förpackningar, där popmusiken blir ett slags bakgrunden som förklarar varför vi hamnat i denna röra – och hur vi kan ta oss ur den, avslutar han.
Vill du lyssna på Mark Shayler på Scanpack?
Why what you do matters: How packaging can move from problem to solution
Torsdag 24 oktober, kl 12:50 – 13:25. Scen: Packaging Plaza på plan 2
Design is the most powerful environmental tool there is
Fredag 25 oktober, kl 11:00 – 11:30. Scen: Packaging Plaza på plan 2
Fredag 25 oktober, kl 11:00 – 11:30. Scen: Packaging Plaza på plan 2