Scanpack Pioneers ger konkreta lösningar på framtidens utmaningar

Med ett halvår till mässtart laddar Scanpack för tidernas upplevelse: ett nytt kunddrivet initiativ, Scanpack Pioneers, ska visa vägen in i förpackningsindustrins framtid. – Vi gör det på ett konkret sätt med fokus på affärsutveckling, säger Anna Lena Friberg, affärsansvarig för Scanpack.

 

“The packaging event for a new era” är undertiteln till årets Scanpack, norra Europas ledande mötesplats för förpackningsbranschen, som arrangeras 4–7 oktober 2022 på Svenska Mässan i Göteborg. Den nya eran sätter sin prägel på mässan, i ett format som blir både välbekant och helt nytt för besökaren.

 

Som vanligt finns ledande företag inom förpackningsbranschens alla segment på plats. 320 utställare har bokat plats, många av dem har valt riktigt stora montrar – den totala nettoytan är närmare 15 000 kvadratmeter.

 

Fem teman

 

Siktet är satt på framtiden för förpackningsindustrin, vilket avspeglas i årets teman: nya trender, innovationer, hållbarhet och digitalisering. Teman som också i hög grad definierar Scanpack Pioneers, en helt ny del av mässan. Idén till satsningen växte fram under djupintervjuer med ett urval utställare, om hur de vill se utvecklingen och positioneringen av Scanpack.

 

– De fick lyfta vad de vill se mer av, vad som är viktigt för deras egna varumärken och för branschen som helhet. Återkommande önskemål var mer fokus på innovation, forskning och utveckling, på lösningar som kan göra framtiden konkret, berättar, Anna Lena Friberg.

 

Tanken är att Pioneers ska bli just en sådan mötesplats: med innovationer inom allt från nya material, klimatsmarta förpackningar och design till cirkulära lösningar, ny teknologi, automation, AI och IoT. Mycket av sådant som inte är kommersialiserat ännu, men snart kan bli det.

 

En rad startups och scaleups medverkar, men även storbolag med egna innovationslab, akademier och organisationer. Området får även en scen där deltagarna kan pitcha idéer, produkter och forskningsresultat.

 

– Tyngdpunkten i Pioneers ska ligga på affärsutveckling. Matchmaking mellan bolag och startups blir en viktig del av konceptet. Vi för samman aktörer som kanske annars inte skulle träffats, och öppnar på så sätt nya affärsmöjligheter, säger Anna Lena

 

För framåttänkande företag och affärsutvecklare

 

Målgruppen är framåttänkande företag och affärsutvecklare i alla branscher.

 

– Jag tänker framförallt på besökare som vill se vad som finns runt nästa hörn, som vill träffa startups och som har ett stort intresse för nya material och affärsmodeller, säger Anna Lena Friberg.

 

Den konkreta framtidslösningen kan vara en bärkasse i nytt biologiskt material. Eller ett innovativt lock till kaffemuggar. Eller ett nyutvecklat fibermaterial som ser ut som glas. Eller en revolutionerande AI-lösning. Eller…

 

Fri entré och öppet alla dagar

 

– Exemplen är hur många som helst. Tillämpningen blir konkret just i mötet mellan företagaren som inser behovet och innovatören som har lösningen.

 

Pioneers-området, som placeras på plan två, kommer att ha ett löpande scenprogram och vara öppet mässans alla dagar. Det blir alltså en integrerad del av Scanpack, med fri entré för alla mässbesökare.

 

Anna Lena märker av ett stort intresse och är hoppfull inför premiären:

 

– Tillsammans med strategikonferensen Scanpack Summit, som också är ett nytt initiativ för året, ger Scanpack Pioneers mötesplatsen en ny dimension – som vi hoppas ska göra den attraktiv för ännu fler målgrupper.

 

Läs mer

Här kan du läsa mer om Scanpack Pioneers »