Packaging Blog

by Hanna Wallteg

by Hanna Wallteg

Vem är Scanpacks bloggare Hanna Wallteg?

Hanna Wallteg bloggare ScanpackDesignälskande förpackningsnörd som tog examen från Broby Grafiska som förpackningsdesigner år 2015. Jobbar nu som marknadskoordinator på Ecolean och driver Packaging Blog här på Scanpacks hemsida.

I bloggen skriver jag om nya förpackningar och vad jag tycker om dem, hur livet i förpackningsbranschen kan se ut och andra ämnen som hör till.

Om ni har några nyheter eller annat ni vill tipsa mig om så är det bara att höra av sig till mig på mail:
Kontakta wallteghanna@gmail.com här »

Inga resultat

Packaging Blog

Påsen – en reklampelare

18 oktober / 2018

Här kommer en liten påminnelse om hur viktigt det kan vara för ett varumärke att tänka igenom hela sitt utseende, kampanj och identitet. Framförallt nu när sociala medier och influencers är så viktiga för att nå ut. En väldigt viktig del i detta är påsen man får med sig sina varor i från butiken. De flesta är medvetna om hur viktigt det är att den har varumärkets logotyp etc men det kan vara värt...

Läs vidare

Packaging Blog

Scanpack vet hur man skapar mingel!

05 oktober / 2018

Inte nog med att Scanpack kommer ha en dundrande fest den 24 oktober, efter mässan, och Nord Emballage kommer ha Oktoberfest den 25 så får Scanpack nu sina egna Signature Cocktails: Bloody Scanpack och Scanpack goes to Heaven. Dessa serveras på Heaven 23, ovan molnen och på Twentyfourseven. Båda på Gothia Towers. Som Scanpack själva uttrycker det; Mingla bortom mässgolvet! 

Läs vidare

Packaging Blog

Top Packaging Summit

28 september / 2018

I förra veckan var jag med på Top Packaging Summit, en konferens arrangerad av Packbridge. Det var en fullspäckad dag med olika key note speakers, workshop, paneldebatter och pitchar från de start-up företagen som var med i Packbridges Start-Up Challenge. Först att tala var Kevin Vyse,  från Marks & Spencer som bland annat talade om förpackningarnas utveckling, om hur en förpackning kunde h...

Läs vidare

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Inga resultat

Packaging Blog

Pommes frites packade i pommes frites

14 september / 2018

En ny förpackning för pommes frites har tagits fram av tre italienska designers. Materialet har de utvecklat och det består av rester från tillverkningen av just pommes frites. Materialet tillverkas genom att skalresterna, som framförallt består av stärkelse och fibrer, blöts upp. Sedan pressas de samman och torkas. Då får man ett plastliknande material som kan formas till enkla förpackningar, exe...

Läs vidare

Packaging Blog

En flaska med rytm

12 september / 2018

Företaget Sodapop har tillsammans med designstudion Permafrost tagit fram en resehögtalare som i kombination med en PET-flaska ger bra ljud med bas var man än befinner sig. Högtalaren går att skruva på vilken standard PET-flaska som helst och flaskan fungerar som resonanslåda som tredubblar ljudet och dubblar basen. Hur häftigt är inte det? Till högtalaren har man även tagit fram en specialdesi...

Läs vidare

Packaging Blog

Muntra upp gör du bäst med Kexchoklad och Kick!

05 september / 2018

Jag vet att jag har pratat mycket om digitaltryck, personliga tryck och olika motiv på olika förpackningar för samma produkt ganska många gånger här på bloggen. Idag finns det många olika bra exempel på företag som arbetar på detta sätt och det är ofta väldigt uppskattad, även om en del kritiker börjar ifrågasätta om trenden inte börjar bli lite väl tjatig nu? Jag tycker i alla fall fortfarande...

Läs vidare

Packaging Blog

Förpackningar, mat och Rom!

03 september / 2018

I våras var jag i underbara Rom på en weekendresa med familjen. Vilken helt underbar stad och vilken underbar mat! Jag åt mig genom hela resan och sommarkroppen försvann lika snabbt som reskassan. Jag ångrar ingenting! Jag förundrades ofta över hur mycket som andades premium i mataffärerna. Italien verkar vara, precis som fördomarna säger, ett land med känsla för både stil, lyx och god mat. Vad...

Läs vidare

Packaging Blog

Ny märkning på Arlas förpackningarna

21 augusti / 2018

Tidigare idag såg jag på Ekotipsets Instagram att Arla ska införa en ny ”ofta bra efter”-stämpel på sina förpackningar. Stämpeln ska sitta under bäst-före märkningen och uppmärksamma konsumenten på att produkten oftast går att använda även efter det datumet. För det är just det den betyder: Bäst före. Ann Freudenthal, ansvarig för hållbarhetskommunikation på Arla säger så här: ”Det är ett sätt...

Läs vidare