Packaging blog

by Hanna Wallteg

by Hanna Wallteg

Packaging Blog

Nya förpackningar och nya smaker på Coca-Cola Light

18 januari / 2018

Coca-Cola ville tillfredställa sina mer nyfikna fans smaklökar så de pratade med 10 000 personer runt om i USA för att lista ut vad det var målgruppen var ute efter att testa. Undersökningen ledde fram till att man provade fler än 30 olika nya smaker för Coca-Cola Light, allt från botaniska smaker till citrusinfluerade toner. Till slut har man kommit fram till fyra nya : Ginger Lime, Twisted Mango...

Läs vidare

Packaging Blog

Utnyttja alla ytor på förpackningen – think inside the box!

12 januari / 2018

Jag satt och läste Lars G. Wallentins blogg Packagingsense.com (en väldigt bra blogg för inspiration och kunskap om förpackningsdesign) och läste en artikel om Print Inside. Han menar att man även ska utnyttja insidan av förpackningen på olika sätt, vilket jag håller med om fullt ut. Det adderar ett mervärde till förpackningen och produkten och tillför något oväntat. Ett av hans exempel är Fiji...

Läs vidare

Packaging Blog

Glittrigt är Absolut en trend igen

04 januari / 2018

För några månader sedan lanserade Absolut en ny design. Flaskan är prydd med paljetter i Absoluts blåa färg. Paljettlagret har en så kallad hand-flip funktion vilket innebär att man kan vända på paljetterna och skapa mönster (nytt sätt att göra förpackningen personlig?). Dessutom glittrar det extra mycket när man vänt på en del av dem. ”Årets limiterade utgåva är perfekt för de kommande högtide...

Läs vidare

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Packaging Blog

True Colours

14 december / 2017

Jag hade några kollegor över på julfika häromdagen och av dem fick jag en fantastiskt fin flaska Cava Brut. Jag menar, blir man inte glad av alla dessa färger? Designen har ett tydligt språk och tillsammans med Cavans namn True Colours så är det ganska självklart vilket budskap man vill sända ut med den här flaskan. När man sedan läser vidare på etiketten står det: För varje såld flaska doneras 5...

Läs vidare

Packaging Blog

What’s cooking?

04 december / 2017

Livsmedelsakademin hade häromdagen en väldigt intressant after work med namnet What’s cooking. Tre presentationer hanns med, en av Ulf Johansson från Lunds Universitet, en av Therese Lundquist från Bergendahls och en av Amanda Allvin från Healthy Marketing Team. De pratade om trender och framtiden inom livsmedel och handeln. Väldigt intressant även ur ett förpackningssyfte. Exempelvis pratades det...

Läs vidare

Packaging Blog

Från bomull till plast – för miljöns skull

24 november / 2017

Från och med juni var alla butiker som erbjuder plastkassar tvungna att informera om miljöfarorna med dessa i ett försök att minska användningen av dem. I samband med denna lagändring började Coop fasa ut sin flergångskasse i bomull för att ersätta den med en i plast. Detta kanske låter som att man går tvärtemot de nya reglerna, men saken är att kassen, som är tillverkad av polyester, har en miljö...

Läs vidare

Packaging Blog

Gulfood Manufacturing 2017

16 november / 2017

För två veckor sedan var jag på Gulfood Manufacturing i Dubai. Ecolean hade en stor monter på 120 kvadratmeter där vi välkomnade såväl nya som gamla bekantskaper. Dessa event är bland det roligaste jag vet. Man får träffa så otroligt mycket folk, man får massor av inspiration, man får se nya saker (både branschmässigt och nya platser) och man får se ett projekt växa fram och till slut bli en monte...

Läs vidare

Packaging Blog

Fempack fyller 1 år!

09 november / 2017

För nästan exakt ett år sedan startades Fempack, nätverket för kvinnor inom förpackningsbranschen och kringliggande branscher. Att vi skulle få så stort genomslag med så många deltagare på våra event så snabbt som vi fick visar på ett stort intresse och längtan efter denna typ av nätverk. Under året har vi haft olika nätverksträffar där vi diskuterat allt från kvinnors ställning i industrin till å...

Läs vidare